Sinituote: “Asiakkaat osaavat odottaa Roosa nauha -keräystuotteitamme”
Roosa nauha -tuotteet herättävät valtavasti kiinnostusta kuluttajissa ja vuosittain kuluttajat odottavatkin malttamattomina, mitkä yritykset ja tuotteet ovat mukana kampanjassa.
Rakastettu Sinituote on ollut jo 35 vuotta helpottamassa suomalaisten arkea ja mukana Roosa nauha -kampanjassa jo vuodesta 2010. Sinituotteet ovat kotimaista tekoa, jotka ovat valmistettu suomalaisiin koteihin. Roosa nauhan tuotevalikoimaa suunnitellaan harkiten etukäteen pohtimalla, mitkä tuotteet on koettu toimiviksi, minkälaista palautetta kuluttajilta ja jälleenmyyjiltä on tullut ja mihin tuotteisiin vaaleanpunainen väri parhaiten sopisi.
Sinituotteita osataan jo odottaa
Roosa nauhasta on kasvanut vuosien aikana Sinituotteelle merkittävin ja onnistunein hyväntekeväisyysyhteistyö. Vaaleanpunaisia keräystuotteita osataan jo odottaa hyvissä ajoin kauppoihin.
”Asiakkaat osaavat jo odottaa keräystuotteitamme samoin kuin koko Roosa nauha -keräystä. Kampanjan vuosittainen toistuvuus sekä tuotteiden rajoitettu myyntiaika saavat ihmiset kiinnostumaan. Uutuustuotteiden lisäksi meiltä toivotaan tiettyjä itseltä puuttuvia keräystuotteita. Moni tuntuu jopa keräilevän Roosa nauha -tuotteita”, kertoo markkinointipäällikkö Marika Saarinummi.
Vastuullisuus on Sinituotteelle tärkeä arvo ja se toteutuu Roosa nauha -yhteistyössä hyvin. Myös asiakkaat arvostavat vastuullisesti tuotettuja ja kestäviä tuotteita, joilla tuetaan tärkeää asiaa.
”Vastuullisuustyö on osa Sinituotteen kaikkea tekemistä, joten se on luonnollinen osa myös keräystuotteita ja kumppanuutta. On mahtavaa, että voimme tuoda keräykseen kotimaassa valmistettuja avainlipputuotteitamme, jotka ovat kierrätysmuovista valmistettu, viiden vuoden takuulla”, toimitusjohtaja Johanna Hamro-Drotz iloitsee.
”Vastuullisuustyö on osa Sinituotteen kaikkea tekemistä, joten se on luonnollinen osa myös keräystuotteita ja kumppanuutta.”
Arvaatko, mikä Sinituote on kestosuosikki?
Moni meistä on varmasti huomannut Sinituotteen Roosa nauha -keräyksen aikana. Ehkäpä sinunkin kodistasi löytyy vaaleanpunaisia siivousvälineitä tai autotarvikkeita?
”Määrällisesti myydyimpiä keräystuotteitamme ovat edullisimmat, arkisimmat ja kuluvimmat tuotteet, kuten erilaiset liinat ja harjat. Tällaisia tuotteita ostetaan arkeen joka tapauksessa, joten niitä on helppo ostaa myös keräyksen yhteydessä. Lisäksi Roosa nauha -tuotteet ovat pieniä vaaleanpunaisia väripilkahduksia kodin arjessa, jotka eivät häiritse kodin sisustusta. Päinvastoin on ihanaa, että keittiössä roikkuu vaaleanpunainen tiskiharja piristämässä päivää”, Marika Saarinummi kertoo.
Pienten tuotteiden rinnalla Sinituotteen rikkasetti on ollut kestosuosikki.
”Yritämme joka vuosi nostaa myös jonkunlaisen uutuustuotteen mukaan kampanjaan. Se tuo myös eloa kampanjaan, ettei joka vuosi pyöri täysin samat tuotteet. Pyrimme, että valikoimassa olisi myös jokin uusi ajankohtainen tuote klassikkojen rinnalle”, toimitusjohtaja Johanna Hamro-Drotz täydentää.
Somesta tutut tuotteet
Roosa nauha -kuluttajatutkimuksen perusteella Sinituotteet huomataan poikkeuksellisen hyvin lokakuussa Roosa nauha -keräyksen aikana. Syitä tähän ovat muun muassa aktiivinen someviestintä ja näkyvät hyllypaikat kaupoissa.
”Oma sometekeminen on tärkeää, koska siellä olemme tosi lähellä asiakasta. Saamme somesta valtavasti spontaania palautetta, reaktioita ja tykkäyksiä. Siivousaiheita halutaan mielellään kommentoida. Lisäksi on kiva, että kaupat näkevät meidän tuotteemme sellaisina, että niitä halutaan nostaa esille näkyville hyllypaikoille. Silloin tuotteet ovat sopivasti asiakkaan ostopolun varrella kaupassa”, toteaa markkinointipäällikkö Marika Saarinummi.
Löydät Sinituotteen sometilit esimerkiksi Instagramista ja TikTokista.
Mietityttääkö tuotteiden lahjoitusosuudet?
Roosa nauhan keräystuotteiden lahjoitusosuudet herättävät toisinaan keskustelua. Lahjoitusosuudet voivat tuntua liian pieniltä tai on epäselvää, mistä tuotteen lahjoitusosuus muodostuu.
”Roosa nauhan keräystuote on aina tismalleen samanhintainen kuluttajalle kuin tavallinen tuote, joka ei ole Roosa nauha -tuote. Se tarkoittaa sitä, että me [Sinituote] maksamme omasta valmistajan katteesta 100 % tuotteen lahjoitusosuuden. Jos lahjoitusosuus tuntuu kuluttajan mielestä liian pieneltä kaupassa, niin on hyvä muistaa, että tuotteen hintaan sisältyy myös arvonlisävero sekä kaupan oma kate. Näin ollen valmistajan kate on lopulta hyvin pieni osuus tuotteen hinnasta ja juuri siitä lahjoitusosuus maksetaan”, täsmentää Johanna Hamro-Drotz.
Jokainen tuotemyyntiä tekevä Roosa nauha -kumppani on sitoutunut lahjoittamaan keräykseen ennalta sovitun takuusumman riippumatta tuotteiden lopullisesta myyntimäärästä. Takuusummat vaihtelevat 15 000–100 000 euron välillä riippuen yrityksen liikevaihdosta.
Miksi tuotteen ostaminen on tärkeää?
Roosa nauha -kuluttajatutkimuksen mukaan kampanjatuotteen ostaminen on suomalaisille mieluisin tapa osallistua keräykseen. Pohdintaa voi kuitenkin syntyä siitä, onko omalla lahjoituksella tai tuoteostamisella merkitystä syöpätutkimuksen tai sairastuneiden kannalta. Vaikutus syntyy silloin, kun mahdollisimman moni haluaa tukea Roosa nauha -keräystä itselle sopivalla tavallaan.
”Koemme, että sekä asiakkaat että kaupat ovat todella innostuneita tuotteistamme ja niistä tykätään paljon. Vaaleanpunaisen pöhinän taustalla on kuitenkin vilpitön tahto tehdä hyvää. Syöpä on valitettavasti niin yleinen, että varmasti se koskettaa meitä kaikkia jollain tavalla. Roosa nauha -keräys onkin monella tapaa hyvän mielen kampanja, joka tuo toivoa”, kertoo Johanna Hamro-Dotz.
Teksti: Sara Salo
Valokuvat: Jaakko Lukumaa
”Roosa nauha -keräyksen vahvuuksia yrityksen näkökulmasta ovat Syöpäsäätiön erinomaiset prosessit ja keräyksen strukturoitu rakenne, joka on yritykselle hyvin selkeä. Tästä huomaa, että olette tehneet yrityskumppanuuksia ja tuoteyhteistöitä jo pitkään. Lisäksi yhteistyön tekeminen on sujuvaa. Roosa nauha on hyvä ja helppo mahdollisuus yritykselle lähteä kokeilemaan ensimmäistä hyväntekeväisyysyhteistyötä, jos sellaista ei ole vielä aikaisemmin tehnyt.
Mielestäni riittää, että yrityksellä on sopiva tuotevalikoima – sen pohjalta kyllä autetaan alkuun.”
– Sinituotteen toimitusjohtaja Johanna Hamro-Drotz
Tutustu Roosa nauha -yhteistyön moniin mahdollisuuksiin täällä.