Roosa nauha -keräyksen vastuullisuus

Suomalaisten mieluisimpana lahjoituskohteena Roosa nauha -keräyksellä on merkittävä yhteiskunnallinen vaikuttavuus. Työmme koskettaa jokaista suomalaista, koska syöpä on niin yleinen. Vastuullisuus tarkoittaa meille suomalaisten terveyden edistämistä ja varainhankinnan läpinäkyvyyttä.

Miksi Roosa nauha -keräystä tarvitaan?

Suomalainen syöpätutkimus on maailmanluokan tasoa. Syöpätutkimuksen julkinen rahoitus on kuitenkin vähentynyt viime vuosina merkittävästi ja tutkijat ovat hyvin huolissaan rahoituksen jatkuvuudesta. Tutkimuksen tavoitteena on saada mahdollisimman korkeatasoista hoitoa potilaiden ulottuville, mahdollisimman nopeasti.

Syöpätapaukset on tärkeää löytää riittävän ajoissa, jotta ne ovat hoidettavissa. Lisäksi tutkijoiden tavoitteena on kehittää uusia, tehokkaampia hoitokeinoja syöpään sekä vähentää syöpäkuolemia.

Koska uudet innovaatiot vaativat pitkäjänteistä tutkimusta, rahoituksen jatkuvuus on tutkimukselle elinehto. Yksityisten lahjoittajien, yrityksien ja varainhankintakampanjoiden tuki on suomalaiselle syöpätutkimukselle välttämätöntä.

Lahjoittaen vai ostaen?

Syöpäsäätiön Roosa nauha -keräys on suomalaisten kaikkein mieluisin lahjoituskohde, kertoo Taloustutkimuksen helmikuussa 2022 toteuttama Suomi tänään 2022 Hyväntekeväisyys -tutkimus.

Roosa nauha -keräyksellä tuetaan laajasti kaikkien syöpien tutkimusta ja lahjoitusvarat käytetään syöpätutkimuksen sekä sairastuneiden hyväksi. Keräykseen voi osallistua monella tavalla: lahjoittamalla keräykseen, ostamalla Roosa nauhan tai rannekkeen sekä ostamalla yrityskumppaneidemme keräystuotteita.

Vaikka digitaalinen lahjoittaminen on vuosi vuodelta suositumpi tapa osallistua Roosa nauha -keräykseen, niin moni kokee edelleen tärkeäksi ostaa Roosa nauhan tai rannekeen. Ne ovat monille korumaisia symboleita, jotka viestivät sanattomasti omasta tai läheisen syöpäkokemuksesta.

Roosa nauhojen tuotanto

Roosa nauhojen ja rannekkeiden toimittaja on yhteistyökumppanimme Stilisti, joka on ruotsalainen yritys. Stilistillä on pitkä yhteistyö Ruotsin vastaavaa kampanjaa järjestävän Cancerfondenin kanssa. Myös meillä on useamman vuoden kokemus toimivasta yhteistyöstä Stilistin kanssa. Viimeksi olemme kilpailuttaneet nauhatoimittajan vuonna 2019 ja kilpailutuksessa huomioitavia tekijöitä olivat mm. sujuva yhteistyö, toimitusvarmuus, vastuullinen tuotanto, laatu sekä hinta.

Nauhat, rannekkeet ja pakkaukset tuotetaan Kiinassa. Tehtaiden tuotanto-olosuhteita valvotaan vuosittain auditoinneissa, joista saamme raportit. Nauhat ja rannekkeet tuotetaan kiinalaisella tehtaalla Fujianin alueella, pakkaukset puolestaan Zhejiangin alueella sijaitsevalla tehtaalla. Molemmat tehtaat on auditoitu vuosittain Amfori BSCI-sääntöihin perustuen. Arvioinneilla on varmistettu mm. eettisyys liiketoiminnassa, elämiseen riittävä palkka sekä ympäristön suojeleminen.

Nauhojen ja rannekkeiden valmistusmateriaalit

Roosa nauha ja ranneke on valmistettu kierrätysmateriaaleista vuodesta 2021. Niiden valmistusmateriaalina käytetään RPET-kierrätysmuovia (Recycled Polyethylene Terephthalate). RPET saadaan muovista, joka on jo kerran ollut käytössä, kuten PET-pullot. Muovi lajitellaan, puhdistetaan ja jauhetaan rakeiksi, jotka käsitellään niin, että niitä voidaan käyttää uusien tuotteiden valmistuksessa.

Nauhojen ja rannekkeiden pakkaukset valmistetaan kartongista. Roosa nauhojen ja rannekkeiden pakkauksille on myönnetty myös FSC-sertifikaatti. FSC on kansainvälinen metsäsertifiointijärjestelmä, joka toimii ympäristön huomioonottavan, sosiaalisesti vastuullisen ja taloudellisesti kannattavan metsänhoidon puolesta.

Mitä tapahtuu niille nauhoille, joita ei ole saatu myytyä? 

Nauhojen määrä pyritään joka vuosi tilauksen yhteydessä optimoimaan mahdollisimman tarkasti yhdessä jälleenmyyjien kanssa. Ylimääräisistä nauhoista on tehty muun muassa taideteos sekä iltapuku. Jälleenmyyjät voivat hävittää myymättä jääneet nauhat keräyksen jälkeen sekajätteenä. 

Mistä tuotteen hinta koostuu?

Roosa nauhan viiden euron myyntihinnasta jaetaan noin neljä euroa suomalaiseen syöpätutkimukseen. Nauhan tuotanto- ja logistiikkakuluihin sekä arvonlisäveroon menee noin yksi euro nauhan kokonaishinnasta. Nauhan jälleenmyyjät eivät saa nauhan myynnistä myyntipalkkiota itselleen.

Roosa nauha -rannekkeen yhdeksän euron myyntihinnasta jaetaan noin kuusi euroa suomalaiseen syöpätutkimukseen. Rannekkeen tuotanto- ja logistiikkakuluihin sekä arvonlisäveroon meneen noin kolme euroa rannekkeen kokonaishinnasta. Rannekkeen jälleenmyyjät eivät saa rannekkeen myynnistä myyntipalkkiota itselleen.  

Miten Roosa nauha -tuotteen lahjoitusosuus muodostuu?

Roosa nauha -yhteistyökumppanimme lahjoittavat noin 10 % jokaisen Roosa nauha -tuotteen myyntiosuudesta. Jokaisen kumppanin eli tuotteen valmistuttajan kanssa sovitaan kuitenkin aina erikseen tuotteen myyntihintaan perustuva lahjoitusosuus.

Roosa nauha -tuotteen hinta muodostuu tuotteen tuotanto- ja logistiikkakuluista, valmistuttajan ja jälleenmyyjän kustannuksista (sisältäen mm. palkat, rahdit ja toimitilakulut), yrityksen ja jälleenmyyjän myyntikatteesta sekä arvonlisäverosta. Roosa nauha -kumppani hinnoittelee tuotteen edellä mainittujen kustannusten sekä myyntikatteen perusteella ja laskee sen pohjalta Roosa nauha -keräyksen lahjoitusosuuden.

Roosa nauha -tuotteen lahjoitusosuus ei nosta tuotteen myyntihintaa. Lahjoitusosuus saattaa tuntua suhteellisen pieneltä tuotteen myyntihintaan nähden, mutta tuotteiden myyntimäärät ovat kuitenkin sen verran suuria, että niiden myynnistä kertyy merkittäviä lahjoitussummia.

Jokainen Roosa nauha -yhteistyökumppani, myös Roosa nauha -tuotteita valmistuttava yrityskumppani, on sitoutunut liikevaihdostaan riippuen vähintään 15 000 – 100 000 € suuruiseen minimilahjoitukseen. Mikäli tuotemyynnistä kertyvä osuus ylittää minimilahjoituksen, lahjoittaa kumppani silloin myös ylimenevän osan Roosa nauha -keräykseen. Mikäli yrityskumppanin tuotemyynti ei yllä miminimilahjoitussummaan, lahjoittaa kumppani sovitun vähimmäislahjoitussuman siitä huolimatta Roosa nauha -keräykseen.

Miten keräykseen lahjoitetut varat käytetään?

Syöpäsäätiö on merkittävin yksityinen syöpätutkimuksen tukija Suomessa. Vuodesta 2020 Roosa nauha -keräys on kerännyt varoja laajasti kaikkien syöpien tutkimukseen. Keräyksen suosio ja tuotot ovat viime vuosina kasvaneet ja sen myötä on mahdollista suunnata rahoitusta syöpätutkimukselle laajemmin.

Nykyään arviolta kolmasosa Syöpäsäätiön rahoittamasta tutkimuksesta on sellaista, ettei sen kohteena ole mikään erityinen syöpäsairaus. Yleisellä tasolla syöpää tarkastelevan tutkimuksen tuloksista hyötyvät monia eri syöpiä sairastavat.

Roosa nauha -keräyksellä on vuosien varrella edistetty suomalaista naisten ja muiden syöpien tutkimusta ja vaikutettu siihen, että yhä useampi syöpä voidaan ehkäistä tai hoitaa. Lue täältä lisätietoa keräyksen vaikutuksesta syöpätutkimukseen. Lisäksi lahjoitusvaroilla on rahoitettu neuvontatyötä ja ylläpidetty Syöpäjärjestöjen maksutonta ja kaikille avointa neuvontapalvelua.

Vastuullista yrityskumppanuutta

Mahdollistamme yrityskumppaneillemme vaikuttavan jäljen jättämisen suomalaiseen syöpätutkimukseen. Yritysten rooli on merkittävässä osassa suomalaisen syöpätutkimuksen jatkumisessa. Syöpäsäätiölle kertyy yritysyhteistyöstä ja yritysten lahjoituksista noin 3,5 miljoonaa euroa.

Syöpäsäätiön ja Roosa nauhan kumppanuuksia ohjaavat yritysyhteistyön periaatteet. Emme tee yhteistyötä tupakka-, alkoholi-, aikuisviihde-, aseteollisuus, pikavippi- tai luontaistuotealan yritysten kanssa. Emme tietoisesti vastaanota lahjoituksia edellä mainittujen alojen yrityksiltä. Harkitsemme jokaista kumppanuutta tapauskohtaisesti. Ennen kumppanuuspäätöstä tutustumme myös kumppaneiden markkinointiin ja tuotelupauksiin.

Kohti kestävää kulutusta

Teetämme vuosittain kuluttajatutkimuksen* Roosa nauha -keräyksestä, jossa tutkimme mm. yksittäisten tuotteiden soveltuvuutta Roosa nauha -tuotteiksi. Tutkimuksen mukaan kuluttajat odottavat Roosa nauha -tuotteilta vastuullisuutta, jolla tarkoitetaan pääasiassa laadukkuutta ja suomalaisen työn tukemista.

Kannustamme kumppaneidemme kanssa kestävään kuluttamiseen, siksi Roosa nauha -tuotteet edustavat kolmea tuotekategoriaa: käyttötuotteet, hemmottelutuotteet sekä laatutuotteet. Kampanjatuotteiksi valikoituvat pääsääntöisesti arjen tuotteet, joita kuluttaja ostaisi joka tapauksessa. Kampanjatuotteiden lahjoitusosuudet vaihtelevat tuotekohtaisesti. Jokainen keräystuotteita myyvä yritys on kuitenkin sitoutunut lahjoittamaan keräykselle 15 000 – 100 000 euroa. Voit tutustua kumppanuustasoihin tarkemmin täällä.

*Aula Research: Roosa nauha -kuluttajatutkimus 2021

*Aula Research: Roosa nauha -kuluttajatutkimus 2021

Tutkimuksen* mukaan kuluttajat odottavat Roosa nauha -tuotteilta vastuullisuutta.

Tutkitusti merkittävää yhteistyötä

Selvitämme vuosittain kuluttajatutkimuksella Roosa nauha -keräyksen mielikuvia ja tunnettuutta sekä haemme palautetta yritysyhteistyöstä ja kampanjatuotteista.

Kiinnostaako kumppanuus?

Meille on tärkeää, että jaamme kumppaniemme kanssa yhteisen näkemyksen suomalaisten terveyden edistämisen ja syöpätutkimuksen tukemisen tärkeydestä. Tutustu Roosa nauha -kumppanuuteen!

Syöpäsäätiön vastuullisuustyö

Syöpäsäätiö on merkittävin yksityinen syöpätutkimuksen tukija Suomessa. Vastuullisuus tarkoittaa meille suomalaisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä sekä varainhankinnan läpinäkyvyyttä.

Lue lisää lahjoitusvarojen käytöstä

Syöpäsäätiö tukee syöpätutkimusta lahjoitusvaroista yli 8 miljoonalla eurolla vuosittain. Lisäksi vuonna 2021 rahoitimme neuvontaa ja syövän ehkäisyä  2,7 miljoonalla eurolla.

Löysitkö etsimäsi tiedon?

Palautteesi on meille tärkeä! Haluamme kehittää vastuullisuustyötämme- ja viestintäämme.

Ota meihin yhteyttä, kerromme mielellämme lisää!

Sari Meller
Varainhankintajohtaja
puh. 050 409 0550,
[email protected]

Carita Päivänen
Viestintäpäällikkö
puh. 050 590 5415
[email protected]