Roosa nauha

Roosa nauha on niin tärkeä, koska syöpä koskettaa niin monia

”Visuaalisuudella on suuri merkitys. Kauniit kukat tuovat mielihyvää ja hoitavat mielen terveyttä”, sanoo Keskon Roosa nauha -kampanjan ”äiti” Liisa Myllylä. Myllylä on yli kahdenkymmenen vuoden ajan vastannut K-kauppojen kukkavalikoimasta.

Moni nappaa tottuneesti ruokaostosten yhteydessä kimpun kukkia kotiin arkea piristämään. Toisin oli parikymmentä vuotta sitten.

”Kukkien myyntiin ruokakaupoissa suhtauduttiin epäluulolla. Ajateltiin, ettei kukkia osata ruokakaupasta hakea. Terveystarkastajia arvelutti kukkien myynti elintarvikkeiden yhteydessä”, muistelee Liisa Myllylä, joka jäi hiljattain eläkkeelle Keskon kukista ja niiden markkinoinnista vastaavan osto- ja myyntipäällikön tehtävästä.

Pikkuhiljaa kukat vakiintuivat ruokakauppojen valikoimiin ja kauppiaat huomasivat tuoreiden kukkien imagovaikutuksen. Sisääntulon yhteyteen sijoitetut tuoreet kukat sekä vihannekset ja hedelmät kohentavat kaupan yleisilmettä, tietää Myllylä.

Nykyään kukkien ostaminen on helppoa ja niitä ostetaan omaksi iloksi kotiin. Kukista on tullut osa sisustusta.


”Kukilla voi piristää ystävää, joka on sairastanut syövän.”

Terveyttä ja hyvää mieltä

Kesko lähti mukaan Roosa nauha -keräykseen Liisa Myllylän ideasta. Myllylä oli nähnyt Ruotsissa ICA-ruokakauppaketjun kukkakampanjan. Ensimmäiset Roosa nauha -ruusut tulivat myyntiin osaan K-kaupoista vuonna 2009. Viime syksynä kukkamyynnillä kerättiin jo yli 60 000 euroa syöpätutkimukselle.

”Olen saanut paljon palautetta kukista. Asiakkaat kertovat, että kukkia on ollut kiva ostaa piristykseksi ystävälle, joka on sairastanut syövän”, kertoo Myllylä.

Liisa Myllylän mielestä visuaalisuudella on suuri merkitys. Kauniit kukat tuovat mielihyvää. Siinä missä terveillä elintavoilla ja ruokavaliolla voi ehkäistä sairauksia, on myös mielen terveydestä tärkeää huolehtia.


Tässä kampanjassa halutaan olla mukana

Myllylä on ollut mukana miettimässä muitakin kampanjatuotteita ja laajentamassa Keskon Roosa nauha -tuotevalikoimaa. Viime syksynä Kesko keräsi kampanjatuotteilla ja rintanauhojen myynnillä Syöpäsäätiölle yli 770 000 euroa.

Yhteistyö Syöpäsäätiön kanssa on tuonut Myllylälle vuosien mittaan tietoa syövästä ja syöpätutkimuksesta.

Myllylä on ilahtuneena seurannut Roosa nauha -keräyksen kasvua yhdeksi Suomen suurimmista hyväntekeväisyyskeräyksistä. Tunnettujen suunnittelijoiden kautta kampanja on saanut ennennäkemätöntä nostetta. Kampanjalla on paljon tv-näkyvyyttä: mainontaa ja Roosa nauha Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelma MTV3:lla. Televisiossa moni pitää nauhaa ja tuo kampanjalle julkisuutta.

”Kolme ystävääni on sairastanut rintasyövän. He ovat selvinneet siitä ja saaneet elää hyvää elämää syövästä huolimatta. Ystävien kautta ymmärtää, miten tärkeää on saada tutkimukselle varoja ja kehittää hoitoja.”

Nauha rinnassa koko lokakuun

Kukkakauppiaan oma lempikukka on pioni. Nykyään hyvin muodikas pioni tulee kauppoihin huhtikuussa Italiasta ja Ranskasta. Pionien sesonki päättyy jo kesäkuussa ja Roosa nauha -aikaan niitä ei ole enää myynnissä.

Syöpätutkimuksen hyväksi myydään tänä syksynä leikkoruusuja, ruukkuruusuja ja valmiita kimppuja. Tämän syksyn Roosa nauha -kampanjan uutuuskukka on vaaleanpunainen ruukkukrysanteemi.

Kaikissa K-kaupoissa on myynnissä myös Roosa nauhoja.

”Ostan joka syksy monta nauhaa ystävilleni. He osaavat jo odottaa nauhoja ja pitävät niitä rinnassa koko lokakuun.”

Teksti Kaija Laitinen

Tee kertalahjoitus

Ensimmäistä kertaa Roosa nauha -keräys tukee kaikkea syöpätutkimusta. Tule mukaan.

Käsittelemme henkilötietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti.