”Olemme saaneet jatkaa elämää valtavan hyvien syöpähoitojen vuoksi.”

– Mia & Janiina

Tietoa Roosa nauha -keräyksestä

Syöpäsäätiön Roosa nauha -keräyksellä on kerätty varoja suomalaiselle syöpätutkimukselle vuodesta 2003. Syksystä 2020 alkaen keräys laajeni ja siitä tuetaan rinstasyövän ja gynekologisten syöpien lisäksi syöpätutkimusta yleisemmin. Rintasyövän tutkimus on edelleen ensisijainen kohde. Roosa nauhan keräyshistorian aikana syöpätutkimusta on tuettu yli 10 miljoonalla eurolla.

Syöpäsäätiö haluaa olla mukana varmistamassa syöpätutkimuksen jatkuvuuden ja tukea potilaita ja läheisiä. Syöpäsäätiö on suurin suomalaisen syöpätutkimuksen yksityinen tukija. Roosa nauha on tunnetuin syöpäkeräys Suomessa.

Syöpätutkimuksen avulla kehitetään syövän hoitoa, joka on nyt murroksessa.

Historia

Roosa nauha -keräyksellä on vuosien varrella edistetty suomalaista naisten ja muiden syöpien tutkimusta ja vaikutettu siihen, että yhä useampi syöpä voidaan ehkäistä tai hoitaa. Lisäksi lahjoitusvaroilla on rahoitettu neuvontatyötä ja ylläpidetty Syöpäjärjestöjen maksutonta neuvontapalvelua. Kaikkiaan Roosa nauha -keräyksellä on Suomessa kerätty varoja jo 10,5 miljoonaa euroa.

Rintasyövästä naisten gynekologisiin syöpiin

Roosa nauha kampanja alkoi rintasyövän vastaisena työnä ja laajeni koskettamaan naisten gynekologisia syöpiä vuonna 2018. Roosan värisiä silkkinauhoja on näkynyt Suomen katukuvassa vuodesta 2003, kun Syöpäjärjestöt alkoi toteuttaa kampanjaa yhteistyössä Me Naiset -lehden ja Lindexin kanssa. Me Naiset -lehti kertoi lokakuun numerossaan sekä kampanjasta että rintasyövästä, ja jokaisesta myydystä irtonumerosta lahjoitettiin 10 senttiä Syöpäsäätiölle.

Lindexin myymälöissä myytiin puolestaan roosan värisiä silkkinauhoja yhden euron hintaan. Sen lisäksi Lindex lahjoitti jokaisesta lokakuussa myydystä rintaliivistä 20 senttiä rintasyöpätutkimukseen. Kokonaisuudessaan Lindex ja Me Naiset -lehti saivat ensimmäisen kampanjan aikana kootuksi 27 000 euroa rintasyöpätutkimuksen hyväksi.

Suomessa käytetty Roosa nauha -tunnus on Syöpäsäätiön rekisteröimä tavaramerkki. Jos löydät tunnuksen tuotteesta, tiedät, että myynnistä lahjoitetaan osuus suomalaisen syöpätutkimuksen tukemiseen.

Kansainvälinen kampanja

Roosa nauha -liike sai alkunsa jo 1990-luvun alun Yhdysvalloissa. Self Magazinen toimittaja Alexandra Penney ja Estée Lauder -kosmetiikkayhtiöiden johtaja Evelyn H. Lauder halusivat kiinnittää huomiota rintasyövän yleistymiseen ja kerätä varoja rintasyövän tutkimukseen. Kampanjan symboliksi valikoitui Pink Ribbon, roosan värinen silkkinauha.

Pian kampanja kasvoi ja kansainvälistyi – nykyisin sitä järjestetään jo yli 30 maassa. Vastaava Rosa bandet -keräys ja sisarjärjestö löytyy Ruotsista. Kansainvälinen rintasyöpätietoisuuden kuukausi on lokakuu, jolloin roosan väristä nauhaa käytetään rintasyövän ja muiden naisten syöpien vastaisen taistelun symbolina ympäri maailmaa.

Suomen Roosa nauha -keräys laajeni

Syöpäsäätiön Roosa nauha -keräys tuki vuonna 2020 ensimmäistä kertaa rintasyöpätutkimuksen lisäksi myös muiden syöpien tutkimusta. Roosa nauha -keräyksen suosio ja tuotot ovat viime vuosina kasvaneet ja sen myötä on mahdollista suunnata rahoitusta syöpätutkimukselle laajemmin.

Nykyään arviolta kolmasosa Syöpäsäätiön rahoittamasta tutkimuksesta on sellaista, ettei sen kohteena ole mikään erityinen syöpäsairaus. Yleisellä tasolla syöpää tarkastelevan tutkimuksen tuloksista hyötyvät monia eri syöpiä sairastavat.

Lahjoittajille kiitos!

Lahjoituksilla on vuosien varrella voitu merkittävällä tavalla tukea syöpien tutkimusta ja tukea sairastuneita sekä heidän läheisiään. Ilman lahjoituksia työmme ei olisi mahdollista. Lue lisää lahjoitusvarojen käytöstä.

Kiitos kuuluu lahjoittajille!

Vielä on kuitenkin tehtävää. Syöpiin liittyy yhä paljon avoimia kysymyksiä, joiden vuoksi tutkimukseen tarvitaan jatkuvasti varoja.

Auta meitä jatkamaan arvokasta työtä! Syöpäsäätiön Roosa nauha -rahastoon voit lahjoittaa ympäri vuoden.

Mikä Roosa nauha on?

> Roosa nauha -keräyksellä on kerätty varoja syöpätutkimukselle vuodesta 2003
> Tutkimuksen lisäksi Roosa nauha -varoilla tuetaan sairastuneille ja heidän läheisilleen tarjottavia maksuttomia neuvontapalveluita
> Roosa nauha -keräysvarat luovutetaan joka syksy nopeasti ja luotettavasti syöpätutkijoille apurahoina
> Roosa nauhalla on tuettu rintasyövän ja gynekologisten syöpien tutkimusta keräyshistorian aikana yli 10,5 m eurolla.
> Syksystä 2020 alkaen keräys laajeni ja siitä tuetaan syöpätutkimusta yleisemmin.
Rintasyövän tutkimus on edelleen ensisijainen kohde.

Mikä Syöpäsäätiö on?

> Vuonna 1948 perustettu Syöpäsäätiö on Suomen merkittävin yksityinen syöpätutkimuksen rahoittaja.
> Syöpäsäätiö toimii täysin lahjoitusvaroin. Vuonna 2020 syöpätutkijoille jaettiin 6,4 miljoonaa euroa
> Syöpätutkimuksen avulla kehitetään syövän varhaista toteamista, syövän ehkäisyä ja hoitoa.
> Roosa nauha on Syöpäsäätiön tunnetuin keräys ja yksi Suomen suurimmista hyväntekeväisyyskeräyksistä.
> Julkinen rahoitus tutkimukseen on vähentynyt ja siksi Syöpäsäätiön merkitys huippututkimuksen tukijana on tärkeämpi kuin koskaan.

Jukka Rintala 2012

Muotisuunnittelija Jukka Rintala on suunnitellut vuoden 2012 Roosa nauhan. Rusettia koristaa naisfiguuri iltapuvussa. Jukka Rintalan ajatuksena suunnittelutyössä on ollut tuoda esille sitä, että myös rintasyöpäpotilas tai sairaudesta toipunut voi edelleen pukeutua kauniisti ja juhlallisesti.

Katri Niskanen 2014

Katri Niskanen suunnitteli 2015 nauhan käsisymboleilla. Auttavia käsiä ei voi koskaan olla liikaa ja jokainen meistä voi pienilläkin teoilla muuttaa maailmaa.

Minna Parikka 2015

Leikkisästä tyylistään tunnettu Minna Parikka suunnitteli vuoden 2015 Roosa nauhan. Nauhassa näkyy pitkät sääret ja korkeat korot, jotka symboloivat eteenpäin menemistä ja tulevaisuuteen katsomista. Kampanjan teemana on Yhdessä eteenpäin

Michael Monroe 2016

Muusikko Michael Monroe on suunnitellut vuoden 2016 nauhan. Nauhan tähdet edustavat valoa ja sydämet rakkautta. Musiikki on Michelin elämän rakkaus ja se, että musiikki voi auttaa vaikeaa sairautta vastaan taistelevaa ihmistä, on hienointa hänen ammatissaan.

Duudsonit 2017

Vuoden 2017 nauhan suunnittelivat Duudsonit. Tummansävyinen design symboloi rohkeutta. Nauha oli kunnianosoitus monenlaiselle rohkeudelle ja tavoille elää.

Anna Puu 2018

Vuonna 2018 Anna Puu halusi omaan nauhaansa salaman, joka on hänen kitarahihnassaan. Annalle salama symboloi voimaa – yhdessä me ihmiset olemme luonnonvoimien kaltainen voima.

Seela Sella 2019

Seela Sellan 2019 suunnittelemassa nauhassa kyyneleet kertovat elämän suruista ja iloista.

Juha Tapio 2020

Juha Tapio sormenjälki hänen suunnittelemassaan nauhassa vuonna 2020 kertoo jäljestä, jonka jokainen meistä jättää toiseen ihmiseen.

Kuka on vuoden 2021 Roosa nauhan suunnittelija?

Haluatko kuulla syksyn uudesta nauhasta, sen suunnittelijasta ja keräyksestä ensimmäisten joukossa? Tilaa Roosa nauha -uutiskirje, jossa saat ajankohtaiset uutiset suoraan sähköpostiisi! Uutiskirje lähetetään kerran kuukaudessa.