Roosa nauha on hyväntekeväisyyskeräysten ykkönen

Syöpäsäätiön Roosa nauha -keräys on tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaisten kaikkein mieluisin lahjoituskohde. Roosa nauhan suosio ja tukijoiden määrä on kasvanut entisestään kahden viime vuoden aikana.

Syöpätutkimukseen varoja keräävä Roosa nauha sijoittuu kärkisijalle suomalaisten mielikuvissa  järjestöistä ja keräyksistä, kertoo tuore hyväntekeväisyystutkimus. Tutkimuksessa arvioitiin 39 eri järjestön tai keräyksen tunnettuutta, tukijoiden määrää ja kuutta eri mielikuvatekijää. Roosa nauha oli ykkössijalla kokonaismielikuvassa, tukijoiden määrässä ja mielikuvatekijöiden yhteisvaikutusta tarkasteltaessa.

Sairauksien parantaminen ja hoitomenetelmien kehittäminen on ollut suomalaisille kaikista tärkein hyväntekeväisyyskohde jo vuosien ajan. Tuoreen tiedon mukaan yhä useampi on tukenut sairauksien hoitojen kehittämistä viimeksi kuluneen vuoden aikana.

Suomalaisten mielikuvia hyväntekeväisyydestä tutki Taloustutkimus Oy helmikuussa 2020 ennen koronapandemian leviämistä. Kyselyyn vastasi 2598 suomalaista.

”Olemme sydämestämme kiitollisia siitä luottamuksesta ja kasvavasta tuesta, jota Roosa nauha -keräys on saanut. Roosa nauha on osoitus siitä, että helppo ja positiivinen tapa tehdä hyvää toimii. Roosa nauhan suosio osoittaa, että syöpätutkimuksen ja sairastuneiden tukeminen on meille suomalaisille tärkeä asia ja se koskettaa meistä useimpia. Olemme onnistuneet kertomaan syöpätutkimuksen tärkeydestä sairauden pysäyttämisessä. Syövästä saadaan tietoa vain tutkimalla ja vain tutkimuksen kautta kehitetään parempia hoitoja”, iloitsee Syöpäsäätiön varainhankintajohtaja Sari Meller.

”Kiitos hienoista saavutuksista kuuluu lukuisille lahjoittajille, kannatustuotteita ostaneille ja yhteistyökumppaneille. Heidän avullaan olemme pystyneet vahvistamaan suomalaista tutkimustyötä ja sen tuloksellisuutta. Roosa nauhan suosio kannustaa meitä Syöpäsäätiössä tekemään entistä pontevammin työtä meidän kaikkien terveyden hyväksi,” kiittelee Meller.

Syöpäsäätiö keräsi vuonna 2019 Roosa nauhalla 2,8 miljoonaa euroa syöpätutkimuksen ja neuvonnan hyväksi. Syöpäsäätiö jakoi vuonna 2019 ennätysmäärän apurahoja kotimaiselle syöpätutkimukselle, yhteensä 7,3 miljoonaa euroa.

Syöpäsäätiö kerää parhaillaan varoja kotimaiselle syöpätutkimukselle, johon koronapandemia on vaikuttanut vakavasti. Moni tutkimushanke on vaikeuksissa tai jopa keskeytynyt. Syksyn Roosa nauha -keräys käynnistyy 22.9. ja tarjoaa jälleen jokaiselle sopivan tavan osallistua ja tukea syöpätutkimusta.

Syöpäsäätiö on järjestänyt Roosa nauha -keräyksen lokakuussa vuodesta 2003 alkaen. Roosa nauha -keräysvaroista on myönnetty rahoitusta rintasyövän ja gynekologisten syöpien tutkimukseen yli 10,5 miljoonaa euroa. Tutkimuksen ansiosta muun muassa vaikeasti hoidettavat rintasyövät eivät nykyisin uusiudu entisen lailla ja levinnyttä rintasyöpää sairastavien elossaoloaika on pidentynyt.

Hyväntekeväisyys 2020-tutkimus

Suomalaisten mielikuvia hyväntekeväisyydestä, taloustukimuksen toteutti tutkimksen helmikuussa 2020.

Roosa nauha-keräys

Löydä oma tapasi osallistua

Erilaisia tapoja tukea keräystä on lukuisia, löydät näiden joukosta varmasti omasi!