Onko yritykselläsi kysyttävää?

Tältä sivulta löydät vastauksia yritysten yleisimpiin kysymyksiin Roosa nauha -keräyksestä ja yritysyhteistyöstä. Jos et löydä etsimääsi, ota meihin rohkeasti yhteyttä täältä – autamme mielellämme!

Roosa nauha usein kysyttyä yrityksille

Miten yritykseni voi osallistua Roosa nauha -keräykseen?

Yrityksesi voi osallistua Roosa nauha –keräykseen tekemällä kertalahjoituksen, perustamalla oma keräyksen, järjestämällä tapahtuma- tai myyntitempauksen tai lähtemällä Roosa nauhan viralliseksi kumppaniksi.

Tutustu kaikkiin lahjoitus- ja osallistumistapoihin täällä!

Kertalahjoituksen tekeminen

Miten yritykseni voi tehdä lahjoituksen Roosa nauha -keräykseen?

Yrityksesi voi tehdä lahjoituksen Roosa nauhan verkkosivuilla lahjoituslomakkeen kautta verkkomaksuna tai tilaamalla laskun. Lahjoituksen voi tehdä myös tilisiirtona. Lahjoitustilimme ja yritykselle tarkoitettu viite löytyvät lahjoituslomakkeen alapuolelta. Jos perustat yrityksellesi oma keräyksen, yrityksesi voi tehdä siihen lahjoituksen verkkopankkimaksuna tai pankkikortilla.

Onko yritykseni lahjoitus verovähennyskelpoinen?

Syöpätutkimukseen kohdennettu 850–50 000 euron suuruinen lahjoitus on yhteisöverotuksessa verovähennyskelpoinen. Lisätietoa verovähennyksestä saat Verohallinnon sivuilta tai ottamalla yhteyttä yrityksesi kirjanpitäjään.

Voinko saada yritykseni lahjoituksesta kuitin kirjanpitoon?

Saat lahjoituslomakkeen kautta tehdystä verkkomaksulahjoituksesta kuitin sähköpostiisi muutaman minuutin sisällä lahjoituksen tekemisestä. Tarkistathan myös roskapostikansiosi. Mikäli et ole saanut kuittia verkkomaksulahjoituksesta tai olet tehnyt lahjoituksen muulla tavalla, voit pyytää kuittia lahjoittajapalvelustamme [email protected]. Mainitsethan viestissäsi mitä kautta (lahjoituslomake, tilisiirto vai oma keräys), milloin ja millä maksutavalla lahjoitus on tehty.

Tein lahjoituksen tilaamalla laskun yritykselleni, milloin saan laskun sähköpostiin/verkkopankkiin?

Käsittelemme laskutilaukset manuaalisesti, joten lasku ei ilmesty sähköpostiin tai verkkopankkiin heti tilauksen jälkeen. Varaamme laskujen käsittelyyn noin kaksi arkipäivää, mutta huomioithan, että loma-aikoina viive voi olla hieman pitempi. Jos et ole saanut laskua viimeistään kolmen vuorokauden kuluttua sen tilaamisesta, olethan yhteydessä lahjoittajapalveluumme [email protected].

Saako yritykseni jotain kiitoksena lahjoituksesta?

Tarjoamme Roosa nauha -kampanjan ajan yrityksille Roosa nauhan viestintäpaketin kiitoksena lahjoituksesta. Viestintäpaketti sisältää muun muassa bannereita verkkosivuille sekä kuvan sosiaaliseen mediaan. Kampanja-ajan ulkopuolella yrityksesi voi saada käyttöönsä Roosa nauhan tukijamerkin.

Viestintäpaketit ja tukijamerkit

Miten saan viestintäpaketin tai tukijamerkin yritykseni käyttöön?

Saat viestintäpaketin yrityksesi käyttöön tekemällä verkkolahjoituksen tai tilaamalla laskun lahjoituksesta Roosa nauha -yrityslahjoituslomakkeen kautta kampanja-aikana. Viestintäpaketti lähetetään lomakkeelle merkitsemääsi sähköpostiin heti lahjoituksen tai laskutilauksen jälkeen.

Tukijamerkin saat sähköpostiisi kiitos lahjoituksesta -viestin yhteydessä muutaman minuutin sisällä lahjoituksen tekemisestä. Mikäli et ole saanut tukijamerkkiä, tarkistathan roskapostikansiosi ja ota tarvittaessa yhteyttä lahjoittajapalveluumme [email protected].

Kuinka pitkään yritykseni voi käyttää viestintäpakettia tai tukijamerkkiä?

Viestintäpaketti ja tukijamerkit ovat vuosikohtaisia, eli yritys voi käyttää niitä kuluvan vuoden loppuun saakka. Uudet vuosikohtaiset tukijamerkit tulevat käyttöön aina tammikuun aikana.

Tein lahjoituksen, mutta en saanut viestintäpakettia, mitä teen?

Ota yhteyttä lahjoittajapalveluumme [email protected]. Tarkistathan kuitenkin ensin, ettei viestintäpaketti ole ajautunut sähköpostisi roskapostikansioon.

En pääse kirjautumaan viestintäpakettiin, mitä teen?

Suosittelemme kokeilemaan toista selainta tai poistamaan evästeet käyttämästäsi selaimesta viestintäpaketin avaamiseksi. Mikäli et silti pääse kirjautumaan viestintäpakettiin tai olet kadottanut kirjautumistunnukset, otathan yhteyttä lahjoittajapalveluumme [email protected].

Voiko tukijamerkin painaa tuotteisiin?

Tukijamerkki on tarkoitettu pääasiassa sähköiseen käyttöön yrityksen verkkosivuille ja sosiaaliseen mediaan. Sen voi myös painaa esitteisiin tai esimerkiksi tempaisussa käytettäviin pelipaitoihin. Sitä ei kuitenkaan voi painaa myytäviin tuotteisiin.

Syöpäsäätiön oma keräyksen perustaminen Roosa nauhalle

Miten yritykseni voi perustaa oma keräyksen Roosa nauhalle?

Voit perustaa oma keräyksen Roosa nauhalle täällä. Klikkaa ”Perusta keräys” ja valitse osallistumistavaksi ”Tiimin keräys”. Luo yrityksellesi profiili ja pääset sen jälkeen valitsemaan keräykselle nimen ja tavoitteen sekä lisäämään muita tietoja.

Miten oma keräykseen kerätään varoja?

Keräyksestä muodostuu linkki sekä QR-koodi, joita voi jakaa kätevästi verkossa ja somessa potentiaalisille lahjoittajille.

Miten voin muuttaa oma keräyksen tavoitetta, päättymispäivää tai muita tietoja?

Kun teet keräyksen, rekisteröidyt samalla oma keräys -sivustolle. Pääset kirjautumaan omilla tunnuksillasi takaisin sivustolle ja muokkaamaan keräyksen tietoja. Mikäli olet kadottanut tunnuksesi tai sinulla on muita haasteita sivuston kanssa, olethan yhteydessä lahjoittajapalveluumme [email protected].

Pitääkö keräyksen päättymisestä ilmoittaa?

Keräys päättyy automaattisesti keräykseen merkittynä päivänä, eikä sen loppumisesta tarvitse ilmoittaa erikseen. Keräykseen ei voi enää lahjoittaa sen päättymispäivän jälkeen, mutta se jää yhä näkyviin oma keräys -sivustolle. Jos haluat, että keräys poistetaan kokonaan näkyvistä, olethan yhteydessä lahjoittajapalveluumme [email protected].

Tarvitseeko yritykseni omaa rahankeräyslupaa?

Omakeräyssivun kautta tehdyt lahjoitukset tilitetään suoraan Syöpäsäätiön tilille keräyksen mukaiseen lahjoituskohteeseen. Yrityksesi ei siis tarvitse omaa keräyslupaa, vaan sivusto toimii Syöpäsäätiön keräysluvan alla.

Roosa nauha -kumppanuus

Millainen yritys voi lähteä mukaan Roosa nauha -kumppaniksi?

Syöpäsäätiö tekee yhteistyötä pääsääntöisesti pitkään toimineiden, vakiintuneiden yritysten kanssa. Useimmat kumppanimme kerryttävät ennalta sovittua minimilahjoitusta tuote- tai palvelumyynneillä, mutta voit ehdottaa myös muuta yhteistyömallia.

Syöpäsäätiö ei tee yhteistyötä alkoholi-, tupakka-, aseteollisuus- tai pikalainayritysten kanssa. Emme myöskään tee yhteistyötä sellaisten luontaistuotealan toimijoiden kanssa, joiden markkinointi nojaa terveysväittämiin.
Mikäli yrityksesi on kiinnostunut Roosa nauha -kumppanuudesta, otathan yhteyttä yritysvarainhankinnan päällikköön Marika Saloseen: [email protected].

Mitä Roosa nauha -kumppanilta edellytetään?

Roosa nauha -kumppanilta edellytetään sitoutumista ennalta sovittuun minimilahjoitukseen. Minimilahjoitustasot ovat 15 000 euroa (yrityksille, joiden liikevaihto on korkeintaan 10milj. euroa), 50 000 euroa (yrityksille, joiden liikevaihto on yli 10milj. euroa) sekä 100 000 euroa pääkumppanitasolla. Jokaisesta kumppanuustasosta solmitaan sopimus, jossa määritellään yrityksellesi räätälöidyt yhteistyön yksityiskohdat.

Mikäli yritykselläsi on myynnissä kampanjatuotteita tai -palveluita, määritellään sopimuksessa myös myyntiin liittyvä lahjoitusosuus, joka on vähintään 10 % tuotteen hinnasta sekä tuotteiden tai palveluiden myyntiaika.

Mitä etuja Roosa nauha -kumppanuuteen liittyy?

Roosa nauha -kumppanit voivat osallistua kampanjaan myymällä Roosa nauha -brändättyjä tuotteita tai palveluita. Pääyhteistyökumppanuus mahdollistaa sen lisäksi Roosa nauhojen ja rannekkeiden myynnin.
Kumppanit saavat käyttöönsä muun muassa Roosa nauhan graafiset ohjeet ja materiaalit pakkaussuunnittelun ja markkinoinnin tueksi sekä materiaalia kampanjasta viestimiseen. Lisäksi kumppanit saavat näkyvyyttä Roosa nauhan kanavissa ja ammattimainen yritysyhteistyön tiimimme auttaa yritystäsi onnistumaan kampanjassa parhaalla mahdollisella tavalla. Jos haluat tietää lisää kumppanuuteen liittyvistä eduista, voit tilata ”6 syytä lähteä mukaan Roosa nauha -keräykseen” -oppaan täältä.

Voiko yritykseni ryhtyä pääyhteistyökumppaniksi?

Roosa nauhan pääyhteistyökumppanilta edellytetään sitoutumista vähintään 100 000 euron lahjoitukseen. Mikäli olet kiinnostunut pääyhteistyökumppanuudesta, otathan yhteyttä yritysvarainhankinnan päällikköön Marika Saloseen: [email protected].

Voiko yritykseni myydä Roosa nauhoja ja rannekkeita?

Roosa nauhojen ja rannekkeiden myynti on varattu pääyhteistyökumppaneille. Keskittämällä myynnin isoihin valtakunnallisiin ketjuihin säästämme kustannuksissa ja logistiikassa ja näin rahaa jää enemmän syöpätutkimuksen hyväksi.

Tempauksen järjestäminen

Voiko yritykseni käyttää Roosa nauha -logoa, -nimeä tai -tunnusta järjestäessämme tempauksia Roosa nauhan hyväksi?

Virallisen logon, nimen ja tunnuksen käyttö edellyttää kirjallista sopimusta Syöpäsäätiön kanssa. Sopimuksessa edellytetään sitoutumista vähintään 15 000 euron lahjoitukseen. Roosa nauha on rekisteröity tavaramerkki ja sitä voivat käyttää ainoastaan Syöpäsäätiö ja sen yhteistyökumppanit. Mikäli haluat kuulla lisää kumppanuudesta, ota yhteyttä yritysvarainhankinnan päällikköön Marika Saloseen: [email protected]

Jokainen lahjoituksen tehnyt yritys saa käyttöönsä Roosa nauhan tukijamerkin. Tukijamerkkiä voi käyttää tempauksen viestinnän tukena yrityksen verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa. Lisäksi tukijamerkin voi painaa esitteisiin tai esimerkiksi tempaisussa käytettäviin pelipaitoihin. Sitä ei kuitenkaan voi painaa myytäviin tuotteisiin.

Voiko yritykseni kerryttää lahjoitusta tuotemyynneillä?

Yritys voi järjestää myyntitapahtuman joko Roosa nauha -kampanjan aikana lokakuussa tai muuhun yritykselle sopivana aikana. Tuotemyynti Roosa nauha -tukijana on mahdollista mikroyrityksille (max. 500 000 € liikevaihto) yhden kuukauden ajan. Sitä suurempi yritys voi tehdä myyntiä enintään viikon ajan.

Lahjoitusta ei voi liittää yksittäisen tuotteen myyntiin, eikä yksittäisiä tuotteita ole mahdollista markkinoida Roosa nauha -tuotteina. Roosa nauha -brändin, kuten logon ja graafisen ilmeen, hyödyntäminen on varattu sopimuskumppaneillemme. Suosittelemme lahjoituksen kartuttamista esimerkiksi kokonaisesta tuoteryhmästä tai tietyn ajanjakson kokonaismyynnistä. Poikkeuksena yritykset, jotka myyvät vain yhtä tuotetta. Yksittäiset tuotteet eivät voi kuitenkaan kilpailla virallisten yhteistyökumppaneidemme tuotteiden kanssa.

Kuinka voimme markkinoida tapahtumaamme tai keräystämme?

Tapahtumaa voi markkinoida etukäteen esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Teethän ystävällisesti selväksi tapahtumasta kertoessasi, että Roosa nauha tai Syöpäsäätiö on keräyskohde eikä yhteistyökumppani.
Kerro markkinoinnissa myös, kuinka paljon tuotosta menee Syöpäsäätiölle joko prosentteina tai euroina ja käytä mahdollisuuksien mukaan esimerkkitekstejä: ”Lahjoitamme tapahtuman tuoton Syöpäsäätiön Roosa nauha –keräykseen / Tapahtumassa kerätyt varat lahjoitetaan Syöpäsäätiön Roosa nauha –keräykseen / Tuemme Syöpäsäätiön Roosa nauha –keräystä X summalla.”

Lisätietoa tapahtuman järjestämisestä löydät täältä.

Voiko Syöpäsäätiö auttaa tilaisuuksien järjestämisessä ja kertoa omasta toiminnastaan tai syövän vastaisesta työstä?

Syöpäsäätiön resurssit ovat rajalliset, joten emme valitettavasti pysty auttamaan tilaisuuksien järjestämisessä. Tarjolla on kuitenkin runsaasti materiaalia: Syöpäjärjestöjen julkaisuja ja terveyden edistämistä koskevia esitteitä voi aina tilata osoitteesta [email protected]. Lisäksi Syöpäsäätiön sivustolta löytyy kattavasti tietoa niin säätiön kuin sen keräysten toiminnasta. Myös monet paikallisyhdistykset järjestävät luentoja ja erilaisia tilaisuuksia, joista ne kertovat omissa kanavissaan.

Voiko Syöpäsäätiöltä saada taloudellista tukea tapahtuman/keräyksen järjestämiseen?

Syöpäsäätiön keräämillä varoilla tuetaan syöpätutkimusta, neuvontapalveluita ja vertaistukea sekä edistetään syövän ennaltaehkäisyä. Emme siis voi sponsoroida keräysaktiviteetteja.

Tarvitseeko yritykseni omaa rahankeräyslupaa?

Jos yrityksesi kerää lahjoitusta palvelu- tai tuotemyynnillä tai suoraan Syöpäsäätiön oma keräys -sivuston kautta, ette tarvitse erillistä keräyslupaa. Mikäli haluatte kerätä vastikkeettomia lahjoituksia käteisenä tai yrityksenne tilille ja lahjoittaa ne jälkikäteen, tarvitsette keräysluvan poliisihallitukselta. Lisätietoa keräysluvista löydät täältä.

Varojen käyttö

Kuinka kerätyt varat käytetään?

Syöpäsäätiön keräämillä varoilla tuetaan syöpätutkimusta, maan kattavaa neuvontapalvelua sairastuneille ja heidän läheisilleen sekä annetaan taloudellista tukea vähävaraisille potilaille ja syöpälasten perheille. Lahjoitusvaroilla turvataan Syöpäjärjestöjen Luoto-keskustelutukea, jota tarjoavat järjestön sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset. Syöpäsäätiö tukee myös syövän ehkäisytyötä. Roosa nauha -keräyksen painopisteenä on rintasyövän ja muiden syöpien voittamiseksi tehtävä työ. Varat annetaan eteenpäin nopeasti jokasyksyisissä apurahajaoissa.

Lisää tietoa varojen käytöstä löydät tästä.

Lisätietoa:

Syöpäsäätiön lahjoittajapalvelu
arkisin klo 9-15
p. 09 1353 3286
[email protected]

Ota yhteyttä

Jätä viesti, niin otamme yhteyttä.

Käsittelemme henkilötietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti.