Onko sinulla kysyttävää?

Tälle sivulle olemme koonneet usein kysytyt kysymykset Roosa nauha -keräyksestä. Toivottavasti niistä on apua sinulle! Jos et saanut kysymykseesi vastausta, voit aina ottaa yhteyttä meihin täältä. Autamme miellellämme!

Usein kysyttä Roosa nauha -keräyksestä

Mistä saa ostaa Roosa nauhoja ja rannekkeita? 

Roosa nauhoja myyvät Lindexit, K-Citymarketit, K-Supermarketit, K-marketit, Prismat, S-marketit, Alepat, Salet, ABC –myymälät, Stockmann Food Market Herkut, Emotionit ja Sokokset. Nauhat ovat myynnissä vuoden loppuun saakka tai niin kauan kuin nauhoja riittää. 

Roosa nauha -rannekkeita myydään rajoitettu erä Lindexin, K- ja S-ryhmän myymälöissä kautta maan. 

Roosa nauhoja saa myös ostaa syöpäyhdistyksiltä, jolloin tuotot jäävät paikallisen syöpäyhdistysten käyttöön (esim. neuvontapalveluiden ylläpitämiseen). Syöpäyhdistykset myyvät nauhoja kaduilla, tapahtumissa jne. 

Paljonko nauhan ja rannekkeen hinnasta menee Syöpäsäätiölle? 

Roosa nauhan ja rannekkeen viiden euron myyntihinnasta jaetaan noin neljä euroa syöpätutkimukseen ja neuvontapalveluihin. Noin yksi euro nauhan hinnasta menee arvonlisäveroon, nauhan tuotanto- ja logistiikkakuluihin. Nauhan jälleenmyyjät eivät saa nauhan myynnistä myyntipalkkiota itselleen.

Mitä tapahtuu niille nauhoille ja rannekkeille, joita ei ole saatu myytyä? 

Nauhojen ja rannekkeiden määrä pyritään tilattaessa optimoimaan yhdessä jälleenmyyjien kanssa mahdollisimman tarkasti, jotta nauhoja ja rannekkeita on riittävästi, mutta jotta niitä ei jäisi turhaan yli. Ylimääräisistä nauhoista on muun muassa tehty taideteos. Jälleenmyyjät voivat hävittää myymättä jääneet nauhat keräyksen jälkeen. 

Mikä yritys toimittaa Roosa nauhan  ja rannekkeen ja missä ne ovat valmistettu? 

Roosa nauhan ja rannekkeen toimittaja on ruotsalainen yritys Stilisti. Nauhojen tuotanto kilpailutettiin vuonna 2018. Nauhan toimittajaksi valikoituneella Stilistillä on pitkä yhteistyö Ruotsin vastaavaa kampanjaa järjestävän Cancerfondenin kanssa. Kilpailutuksessa huomioitavia tekijöitä olivat mm. vastuullisuus, toimitusvarmuus, laatu sekä hinta. 

Nauhat,rannekkeet ja pakkaukset tuotetaan ja pakataan Kiinassa tehtaissa, joiden ympäristö- ja työskentelyolosuhteet ovat kestäviä.  Tehtaiden tuotanto-olosuhteita valvotaan säännöllisissä auditoinneissa. Auditoinneissa noudatetaan BSCI:n standardeja ja niistä toimitetaan raportit. BSCI on FTA:n (Foreign Trade Association) alulle panema, Euroopan eettistä materiaalinhankintaa koskeva yhteiskunnallinen valvontajärjestelmä. BSCI perustuu kansainvälisen työjärjestön ILO:n työstandardeihin ja tukee tavarantoimittajien yhteiskunnallisen toiminnan jatkuvaa parantamista.

Nauhat ja rannekkeet ovat valmistettu rPET-materiaalista. RPET saadaan muovista, joka on jo kerran ollut käytössä, kuten PET-pullot. Muovi lajitellaan, puhdistetaan ja jauhetaan rakeiksi, jotka käsitellään niin, että niitä voidaan käyttää uusien tuotteiden valmistuksessa. 

Mistä saa edellisten vuosien Roosa nauhoja ja rannekkeita? 

Jokaisen vuoden Roosa nauha ja ranneke on kausituote, eli niitä on myynnissä vain sen vuotisen Roosa nauha -keräyksen ajan. Kyseisen vuoden tai edellisten vuosien Roosa nauhoja tai rannekkeita ei ole sen jälkeen enää saatavilla.  Syöpäsäätiö ei voi myydä tai toimittaa vanhoja nauhoja enää keräyksen päätyttyä.

Miten Roosa nauha -tuotteen lahjoitusosuus muodostuu?

Roosa nauha -yhteistyökumppanimme lahjoittavat noin 10 % jokaisen Roosa nauha -tuotteen myyntiosuudesta. Jokaisen kumppanin eli tuotteen valmistuttajan kanssa sovitaan kuitenkin aina erikseen tuotteen myyntihintaan perustuva lahjoitusosuus.

Roosa nauha -tuotteen hinta muodostuu tuotteen tuotanto- ja logistiikkakuluista, valmistuttajan ja jälleenmyyjän kustannuksista (sisältäen mm. palkat, rahdit ja toimitilakulut), yrityksen ja jälleenmyyjän myyntikatteesta sekä arvonlisäverosta. Roosa nauha -kumppani hinnoittelee tuotteen edellä mainittujen kustannusten sekä myyntikatteen perusteella ja laskee sen pohjalta Roosa nauha -keräyksen lahjoitusosuuden.

Roosa nauha -tuotteen lahjoitusosuus ei nosta tuotteen myyntihintaa. Lahjoitusosuus saattaa tuntua suhteellisen pieneltä tuotteen myyntihintaan nähden, mutta tuotteiden myyntimäärät ovat kuitenkin sen verran suuria, että niiden myynnistä kertyy merkittäviä lahjoitussummia.

Jokainen Roosa nauha -yhteistyökumppani, myös Roosa nauha -tuotteita valmistuttava yrityskumppani, on sitoutunut liikevaihdostaan riippuen vähintään 15 000 – 100 000 € suuruiseen minimilahjoitukseen. Mikäli tuotemyynnistä kertyvä osuus ylittää minimilahjoituksen, lahjoittaa kumppani silloin myös ylimenevän osan Roosa nauha -keräykseen. Mikäli yrityskumppanin tuotemyynti ei yllä miminimilahjoitussummaan, lahjoitta kumppani sovitun vähimmäislahjoitussuman siitä huolimatta Roosa nauha -keräykseen.

Lahjoittaminen ja osallistuminen Roosa nauha -keräykseen 

Miten voin osallistua Roosa nauha -keräykseen?  

Roosa nauha –keräykseen voi osallistua monella tavalla. Voit esimerkiksi ostaa Roosa nauhan tai rannekkeen kampanja-aikana. Voit myös tukea keräystä ostamalla Roosa nauha -tuotteita, tekemällä kertalahjoituksen Roosa nauhan verkkosivuilla tai perustaa varainkeruun Facebookissa. 

Tutustu kaikkiin lahjoitus- ja osallistumistapoihin täällä! 

Tapahtumat ja keräykset 

Voimmeko käyttää Roosa nauha -logoa järjestäessämme tapahtumia tai keräyksiä Roosa nauhan hyväksi? 

Jokainen Roosa nauha –omakeräyksen perustaja saa käyttöönsä ladattavan Roosa nauha -tukijamerkin. Tapahtuman ja keräysten sähköisessä mainostamisessa  ja viestinnässä voi käyttää tukijamerkkiä. 

Virallisen Roosa nauha –kuvan sisältämän kampanjatunnuksemme, eli logon käyttö edellyttää kirjallista sopimusta Syöpäsäätiön kanssa. Sopimuksessa edellytetään vähintään 15 000 euron lahjoitusta. Roosa nauha on rekisteröity tavaramerkki ja sitä voivat käyttää ainoastaan Syöpäsäätiö ja sen yhteistyökumppanit. Mikäli haluat kuulla lisää kumppanuudesta, ota yhteyttä yritysvarainhankinnan päällikköön Marika Saloseen: [email protected] 

Jokainen vähintään 200 euron lahjoituksen tekevä yritys saa sähköisen tukijamerkin käyttöönsä. 

Kuinka voimme markkinoida tapahtumaamme tai keräystämme? 

Tapahtumaa voi markkinoida etukäteen esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Teethän ystävällisesti selväksi tapahtumasta kertoessasi, että Roosa nauha tai Syöpäsäätiö on keräyskohde eikä yhteistyökumppani. 

Kerro markkinoinnissa myös, kuinka paljon tuotosta menee Syöpäsäätiölle joko prosentteina tai euroina ja käytä mahdollisuuksien mukaan esimerkkitekstejä: ”Lahjoitamme tapahtuman tuoton Syöpäsäätiön Roosa nauha –keräykseen / Tapahtumassa kerätyt varat lahjoitetaan Syöpäsäätiön Roosa nauha –keräykseen / Tuemme Syöpäsäätiön Roosa nauha –keräystä X summalla.” 

Lisätietoa tapahtuman järjestämisestä löydät täältä. 

Voiko Syöpäsäätiö auttaa tilaisuuksien järjestämisessä ja kertoa omasta toiminnastaan tai syövän vastaisesta työstä? 

Syöpäsäätiön resurssit ovat rajalliset, joten emme valitettavasti ehdi auttaa tilaisuuksien järjestämisessä. Syöpäjärjestöjen julkaisuja ja terveyden edistämistä koskevia esitteitä voi aina tilata osoitteesta [email protected]. Lisäksi monet paikallisyhdistykset järjestävät luentoja ja erilaisia tilaisuuksia, joista ne kertovat omissa kanavissaan. 

Voiko Syöpäsäätiöltä saada taloudellista tukea tapahtuman/keräyksen järjestämiseen? 

Syöpäsäätiön keräämillä varoilla tuetaan syöpätutkimusta, neuvontapalveluita ja vertaistukea sekä edistetään syövän ennaltaehkäisyä. Emme siis voi sponsoroida keräysaktiviteetteja. 

Varojen käyttö 

Kuinka kerätyt varat käytetään? 

Syöpäsäätiön keräämillä varoilla tuetaan syöpätutkimusta, maan ympäri toimivien syöpäyhdistysten neuvontapalveluita ja vertaistukea sekä edistetään syövän ennaltaehkäisyä. Roosa nauha -keräyksen painopisteenä on rintasyövän ja muiden syöpien voittamiseksi tehtävä työ. Varat annetaan eteenpäin nopeasti jokasyksyisissä apurahajaoissa.  
Lisää tietoa varojen käytöstä löydät tästä.

Miksi Syöpäsäätiö ei järjestä keräystä erityisesti miesten syöpien tueksi?

Syöpäsäätiö avasi vuonna 2024 helmikuussa täysin uuden keräyksen, jonka tavoitteena on kerätä varoja miesten yleisten syöpien tutkimuksen hyväksi ja lisätä samalla yleistä tietoisuutta miesten syövistä. Yhteistyökumppaneina kampanjassa ovat mukana Liiga ja MTV. Keräyksen kampanja-aika on jälleen 10.2. – 31.3.2025

Syöpäsäätiö päätti, että muutamme Roosa nauha -keräyksen kohteeksi kaikkien syöpien tutkimuksen. Päätimme, että järjestämme kerran vuodessa yhden todella vaikuttavan keräyksen, jolla keräämme varoja kaikkien syöpien tutkimukseen. Jos hajautamme keräyksen useaksi eri kohderyhmiin tai syöpiin liittyviksi keräyksiksi, tärkein tavoite – syöpätutkimuksen tukeminen – hämärtyy ja saamme vähemmän lahjoituksia yhteisen tavoitteen saavuttamiseen.

Miksi Suomessa tehdään tutkimusta suomalaisille ja auttaako maailmalla tehty tutkimus suomalaisessa syöpätutkimuksessa – miten?

Uusimmat hoidot tulevat ensimmäisenä käyttöön siellä, missä tehdään aktiivisesti tutkimusta. Siksi on tärkeää, että tutkimme syöpää Suomessa. Kliiniset tutkimukset ovat erityisen tärkeitä, ja toimiva tutkimusinfrastruktuuri tekee Suomesta houkuttelevan kohteen tutkimushankkeille, jotka voivat tuoda uusia lääkkeitä suomalaisille potilaille.

Kun tutkimusta tehdään Suomessa, se hyödyttää ensimmäisenä suomalaisia potilaita.

Suomessa tehtävä syöpätutkimus siirtyy hyvin nopeasti ja tehokkaasti sairaaloihin sairastuneiden hyödyksi.

Vain Suomessa kannattaa tehdä syöpätutkimusta, joka huomioi maamme väestön erityispiirteet. Uusien hoitojen ja diagnostiikan lisäksi tämä on erityisen tärkeää vaikkapa epidemiologisessa- ja seulontatutkimuksessa. Näin tuloksia voidaan hyödyntää syövän ennaltaehkäisyssä juuri meidän olosuhteissamme ja myös poliittisen päätöksenteon tukena, kun terveydenhuollon resursseja kohdennetaan.

Suomessa on ainutlaatuiset väestötiedot ja rekisterit, jotka mahdollistavat väestön terveystilanteen ja sairauksien kehittymisen seurannan tarkasti. Suomalaisten geneettiset piirteet, elämäntavat ja ympäristötekijät voivat poiketa merkittävästi muista väestöistä, mikä tekee paikallisesta tutkimuksesta erittäin hyödyllistä. Esimerkiksi syövän riskitekijät ja sairauden kulku voivat erota eri populaatioissa, joten suomalaisille räätälöity tutkimus auttaa tunnistamaan juuri tähän väestöön vaikuttavia tekijöitä ja parantamaan paikallista hoitoa.

Lisätietoa:

Syöpäsäätiön lahjoittajapalvelu
arkisin klo 9-15
p. 09 1353 3286
[email protected]

Pysy ajantasalla, tilaa uutiskirje

Käsittelemme henkilötietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti.