”Vi har fått fortsätta våra liv tack vare en otroligt bra cancervård”

-Mia & Janiina

Om insamlingen Rosa bandet

Cancerstiftelsens Rosa bandet-insamling har med donationer understött finsk cancerforskning sedan 2003. Med intäkter från insamlingen Rosa bandet har vi stött forskning av bröstcancer, gynekologisk cancer och annan cancerforskning med över 17 miljoner euro.

Från och med hösten 2020 utvidgades insamlingen Rosa bandet. Det primära forskningssyftet är fortfarande bröstcancer, men även forskning av andra cancerformer understöds.

Cancerstiftelsen vill vara med och försäkra att cancerforskningen fortsätter och även stöda de insjuknade och deras närmaste. Cancerstiftelsen är vårt lands största finansiär av cancerforskning. Insamlingen Rosa bandet är den kändaste insamlingen för cancerforskning i Finland.

Genom forskning kan vi utveckla nya och bättre cancerbehandlingar.

Bröstcancer, gynekologisk cancer och nu även andra cancerformer

Med Rosa bandet-kampanjen har vi under årens lopp främjat den finländska bröstcancerforskningen och bidragit till att allt fler bröstcancerfall kan förebyggas eller behandlas. Från och med år 2018 har insamlingen också stött gynekologisk cancer och sedan hösten 2020 även andra cancertyper. Med de donerade medlen har vi också finansierat rådgivningsarbete och upprätthållit Cancerorganisationernas avgiftsfria rådgivningstjänst. Allt som allt har redan 17 miljoner euro samlats in med Rosa bandet-kampanjen i Finland. Arbetet fortsätter, eftersom bröstcancer är den vanligaste cancern i Finland – årligen insjuknar fler än 5 000 kvinnor.

Rosafärgade sidenband har synts i gatubilden i Finland sedan år 2003, då Cancerorganisationerna började föra kampanjen i samarbete med tidskriften Me Naiset och Lindex. Tidskriften Me Naiset skrev i sitt oktobernummer om både kampanjen och bröstcancer, och för varje sålt lösnummer donerades 10 cent till Cancerstiftelsen.

I Lindex-butikerna såldes rosafärgade sidenband för en euro styck. Dessutom donerade Lindex 20 cent till bröstcancerforskningen för varje behå som såldes i oktober. Under den första kampanjen lyckades Lindex och Me Naiset samla in sammanlagt 27 000 euro till bröstcancerforskningen.

Rosa bandet-märket som används i Finland är ett varumärke registrerat av Cancerstiftelsen. Om du hittar märket på en produkt, vet du att en andel av försäljningen doneras till stöd för den finländska bröstcancerforskningen.

En insamling med internationella rötter

Rosa bandet-rörelsen fick sin början redan på 1990-talet i Förenta staterna. Alexandra Penney, redaktör för Self Magazine, och Evelyn H. Lauder, direktör för Estée Lauder-kosmetikbolagen, ville fästa uppmärksamhet vid att bröstcancer blev allmännare och samla in pengar för bröstcancerforskningen. Pink Ribbon, ett rosa sidenband, valdes som symbol för kampanjen.

Det tog inte länge förrän kampanjen växte och blev internationell – idag ordnas den redan i fler än 30 länder. Mostvarande Rosa bandet-insamling och cancerfond hittas i Sverige. Den internationella månaden för bröstcancermedvetenhet är oktober, då det rosa bandet används på olika håll i världen som symbol för kampen mot bröstcancer.

Tack till donatorerna!

Med donationerna har vi under årens lopp avsevärt kunnat stödja kampen mot bröstcancer och stötta de insjuknade och deras närstående. Utan donationer skulle vårt arbete inte vara möjligt. Läs mer om förvaltning av donationsmedlen.
Varmt tack till all de som varit med och donerat!

Det återstår dock ännu mycket att göra. Många frågor kring bröstcancer är fortfarande öppna. Därför behövs det kontinuerligt finansiering för forskningen.

Hjälp oss att fortsätta det värdefulla arbetet! Du kan göra donationer till Cancerstiftelsens Rosa bandet-fond året om.

Vad är Rosa bandet?

> Med insamlingen Rosa bandet har arbetet mot bröstcancer understötts i Finland sedan år 2003.
> Med hjälp av de donerade medlen finansieras även rådgivningsarbete och Cancerorganisationernas avgiftsfria rådgivningstjänst för de insjuknade och deras närmaste.
> Rosa bandet-insamlingens intäkter delas ut varje höst som stipendier till cancerforskare.
> Med Rosa bandet har vi stött finländsk forskning inom bröstcancer och gynekologisk cancer med över 10,5 miljoner euro.
> Från och med hösten 2020 stöder insamlingen Rosa bandet förutom bröstcancer och gynekologisk cancer även annan cancerforskning. Bröstcancer är fortfarande det primära forskningssyftet.

Vad är Cancerstiftelsen?

> Cancerstiftelsen grundades 1948 och är vårt lands största finansiär av cancerforskning.
> Cancerstiftelsen verkar endast med donerade medel. År 2020 delades ut 6,4 miljoner euro åt cancerforskare.
> Inom cancerforskning utvecklas metoder för tidig upptäckt av cancer, förebyggandet av cancer och vård.
> Roosa bandet är Cancerstiftelsens kändaste insamling och en av Finlands största välgörenhetsinsamlingar.
> Offentlig finansiering av cancerforskning har minskat och därför är Cancerstiftelsens roll som finansiär av toppforskning viktigare än någonsin.

Jukka Rintala 2012

Modedesignern Jukka Rintala har designat Rosa bandet 2012. På bandet pryder en kvinnlig figur iklädd aftonklänning. Jukka Rintala vill med sin design påminna om, att även en som insjuknat i bröstcancer kan klä sig vackert och festligt.

Katri Niskanen 2014

Katri Niskanen designade Rosa bandet 2015. Händerna på bandet symboliserar att det alltid finns behov till hjälp och att varenda en av oss kan med små gärningar förbättra världen.

Minna Parikka 2015

Minna Parikka är känd för sin lekfulla stil och hon designade Rosa bandet 2015. De höga klackarna och långa benen symboliserar framsteg och insikter i framtiden. Temat för kampanjen var Framåt tillsammans.

Michael Monroe 2016

Musikern Michael Monroe designade Rosa bandet 2016. Stjärnorna på bandet symboliserar ljus och hjärttorna kärlek. Musik är Michales livskärlek. Hur musik kan hjälpa någon som kämpar igenom en svår sjukdom är det finaste i hans yrke som musiker.

Duudsonit 2017

Årets Rosa band 2017 designades av Duudsonit. Mönstret på bandet symboliserar mod. Bandet är en hyllning till många slag av mod och sätt att leva.

Anna Puu 2018

Anna Puu ville på sitt Rosa band 2018 ha samma blixt som hon har på sitt gitarrbälte. För Anna symboliserar blixten styrka – tillsammans har vi människor en styrka lik naturens kraft.

Seela Sella 2019

Skådespelaren Seela Sella designade Rosa bandet 2019. Tårarna på bandet symboliserar livets sorg och glädje.

Juha Tapio 2020

Juha Tapios fingeravtryck på bandet han designat 2020 står för det spår var och en av oss lämnar hos en annan person.

Vem är Rosa bandets designer år 2023?

Vill du höra om höstens nya Rosa band, dess designer och om insamlingen bland de första? Prenumerera på nyheter från Rosa Bandet direkt till din e-post! Nyhetsbrev skickas en ca. sex gånger om året (nyhetsbrevet är på finska).