Roosa nauhat hankittu hyvän hankintatavan mukaisesti

Iltalehdessä on julkaistu tänään 24.11. juttu Roosa nauhan hankintaprosessista. Nauhojen hankinta on tehty hyvän hankintatavan mukaisesti. Kilpailutukseen osallistui neljä palveluntoimittajaa eikä Syöpäsäätiön varainhankintapäällikkö ole osallistunut hankintaprosessiin. Pahoittelemme syvästi väärinkäsityksen mahdollisesti lahjoittajille ja yhteistyökumppaneillemme aiheuttamaa huolta. Säätiön sydämenasia on varmistaa syöpätutkimuksen jatkuvuus. Avoin ja luottamusta herättävä toiminta on meille hyvin tärkeää ja vaalimme tätä myös jatkossa.

Iltalehden jutussa 24.11. käsiteltiin Roosa nauhojen hankintaa lähipiiritapahtumana. Hankinta on tehty hyvän hankintatavan mukaisesti. Kilpailutukseen osallistui neljä palveluntoimittajaa ja varainhankintapäällikön esteellisyys hankinnassa tunnistettiin.

Syöpäsäätiön velvollisuus lahjoittajia kohtaan on hankkia kokonaistaloudellisesti edullisin palvelu. Näin varmistetaan, että mahdollisimman suuri euromäärä saadaan annettua eteenpäin suomalaisille syöpätutkijoille. Tämä tarkoittaa, että kaikkia palveluntarjoajia kohdellaan syrjimättä ja suosimatta samoin kilpailutusehdoin.

Kahden viime vuoden (2016 ja 2017) aikana on Roosa nauha -keräyksillä saatu yhteensä 3,8 miljoonaa euroa suomalaisille syöpätutkijoille ja sairastuneiden tukemiseen. Roosa nauhojen hankintahinta näiltä vuosilta on noin 150 000 euroa. Kaiken kaikkiaan Roosa nauha -keräyksellä on hankittu syöpätutkimukseen yhteensä 12,4 miljoonaa euroa.

Hankintaprosessista

Roosa nauhojen hankinnassa on toimittu avoimesti ja hankinta on toteutettu esteellisyysperiaatetta noudattaen. Varainhankintapäällikkö ei osallistunut hankintaprosessiin missään vaiheessa. Esteellisyys on ollut myös päätöksentekijän eli talous- ja hallintojohtajan tiedossa. Kilpailutuksen hoiti projektista vastaava yhteyspäällikkö yhdessä silloisen talous- ja hallintojohtajan kanssa.

Virhe tiedonkulussa ja säätiölain tulkinnassa

Virhe tapahtui siinä, ettei pääsihteeriä informoitu varainhankintapäällikön esteellisyydestä. Keväällä, kun asia tuli pääsihteerin tietoon, hän yhdessä hallituksen kanssa tulkitsi hankinnan mahdolliseksi lähipiiritapahtumaksi ja tieto lisättiin vuosikertomukseen. Tämä osoittautui ylireagoinniksi, sillä tilintarkastaja totesi, ettei kyseessä ole säätiölain mukaan lähipiiritapahtuma. Asia jätettiin avoimuuden nimissä sellaisenaan vuosikertomukseen. Lähipiiritapahtumat säätiöissä ovat sallittuja, kun niistä viestitään avoimesti.

Nyt kun asia on noussut julkisuuteen, korjaamme tiedon vuosikertomukseen lisäväärinkäsitysten välttämiseksi.

Tausta hankinnasta

Roosa nauhojen toimittaja kilpailutettiin tammikuussa 2017. Syynä kilpailutukseen olivat haasteet silloisen ruotsalaisen toimittajan tavaran laadussa sekä toimittajan kokemattomuus yhteistyöstä kauppaketjujen kanssa Suomessa.

Yhteistyö kauppaketjujen kanssa on asiassa oleellista. Ne ovat nykyisin jäsenyhdistysten kanssa tärkeimmät Roosa nauhojen jälleenmyyjät, ja yhteistyö niiden kanssa asettaa vaatimukset toimitusvarmuuden lisäksi mm. pakkauksille. Siksi kilpailutuksessa haluttiin katsoa ensisijaisesti suomalaistoimittajia.

Tarjoukset nauhatuotannosta pyydettiin neljältä yritykseltä, joista kolme oli suomalaisyrityksiä. Neljäntenä mukana oli myös aiemmin käytetty ruotsalaisyritys. Uusi toimittaja valittiin nauhan toimittajaksi sekä laatu- että toimitusvarmuuskriteerin ja hinnan perusteella.

Roosa nauhojen myynti on elintärkeää suomalaiselle syöpätutkimukselle, jossa lahjoittajien rooli on merkittävä. Valtion tuki terveyden tutkimukseen yliopistosairaaloissa on laskenut 16 vuoden aikana 72 prosenttia.

Nauhojen ostajat ovat merkittävästi edistäneet hoitojen kehittymistä. Lahjoitusten seurauksena muun muassa vaikeasti hoidettavia rintasyöpiä voidaan hoitaa paremmin, mikä lisää elinvuosia, parantaa elämänlaatua ja vähentää syöpien uusiutumista. Lisäksi syöpäkuolleisuutta osaltaan seulontoihin osallistuneilla vähentävää mammografiaseulontaa on voitu kehittää tutkimustiedon pohjalta.

Sakari Karjalainen

pääsihteeri