Roosa nauha tukee äitienpäiväkampanjalla myös naisten huonoennusteisten syöpien tutkimusta

Syöpäsäätiön Roosa nauha -keräys järjestetään ensimmäistä kertaa äitienpäivän alla. Lahjoitusvaroja suunnataan rintasyöpätutkimuksen ohella myös gynekologisten syöpien tutkimukseen. Vuosittain yli 6500 naista Suomessa sairastuu rintasyöpään ja gynekologisiin syöpiin.

-Tutkimuksen ja seulonnan ansiosta 90 % rintasyöpään sairastuneista selviää. Nyt tarvitaan vahvaa panostusta myös muiden naisten syöpien tutkimukseen, jotta niissäkin ennusteet paranisivat, sanoo Syöpäsäätiön tutkimusjohtaja Jarmo Wahlfors. – Roosa nauha -keräys toteutetaan ensimmäistä kertaa myös äitienpäivänä, jotta voimme lahjoitusten avulla auttaa yhä useampaa naista selviämään syövästä.

Huonoennusteisen munasarjasyövän tutkimus alkaa jo tuottaa tuloksia. Syöpäsäätiö on tukenut merkittävällä panostuksella munasarjasyövän tutkimusta viime vuosina. Yksi rahoitusta saaneista on professori Sampsa Hautaniemi Helsingin yliopistosta. Hautaniemen ryhmän kehittämä menetelmä auttaa löytämään potilaalle yksilöllisen lääkehoidon yleisimpään ja aggressiivisimpaan munasarjasyöpään. Menetelmä perustuu kasvainperäisen DNA:n nopeaan analysointiin verestä.

-Olemme munasarjasyövän täsmälääkintään tähtäävän tutkimuksen eturintamassa maailmassa. Tavoitteenamme on ymmärtää, miten munasarjasyöpä tulee vastustuskykyiseksi nykyisille hoidoille, ja käyttää tätä tietoa tehokkaampien täsmälääkkeiden löytämiseksi, kertoo professori Hautaniemi.

-Munasarjasyövällä on tällä hetkellä huono ennuste. Tulevaisuus näyttää kuitenkin valoisammalta, sillä syöpätutkimuksen avulla on nyt löydetty yhä yksilöllisempiä lääkeyhdistelmiä myös tämän syövän hoitoon, Hautaniemi iloitsee.

Toukokuun 8. päivä vietetään munasarjasyövän tietoisuuspäivää

Syöpäsäätiö tukee 8.5. Helsingissä järjestettävää tutkimussymposiumia, joka kokoaa yhteen Suomen ja maailman johtavia munasarjasyövän tutkijoita. Symposiumia voi seurata 8.5. klo 9.55 alkaen osoitteessa: http://www.helsinki.fi/futureofhgsoc

Roosa nauha -keräykseen äitienpäiväviikolla lahjoituksen tehnyt saa käyttöönsä kortin, joka sisältää professori Jaakko Hämeen-Anttilan yksinoikeudella Roosa nauhalle kirjoittaman runon.

Lahjoituksen Roosa nauha -keräykseen voi tehdä verkossa: www.roosanauha.fi/lahjoita

Lisätiedot:

Viestintä- ja varainhankintajohtaja (va.) Kaija Laitinen, puh. 044 218 4331, kaija.laitinen@cancer.fi

Tutkimusjohtaja Jarmo Wahlfors, puh. 050 4101 456, jarmo.wahlfors@cancer.fi

Advances and Future of High-Grade Serous Ovarian Cancer Research symposium, Helsingin yliopisto, professori Sampsa Hautaniemi, puh. 050 3364 765