Roosa nauha -keräykselle ennätystulos: yli 2,8 miljoonaa syöpätutkimukselle

Syöpäsäätiön Roosa nauha -keräys kasvatti jälleen suosiotaan yhtenä Suomen suurimmista hyväntekeväisyyskeräyksistä. Roosa nauha keräsi ennätykselliset 2,8 miljoonaa euroa kotimaiselle syöpätutkimukselle.

Roosa nauhoja ostettiin yli 440 000 kappaletta

Roosa nauha -keräys osoitti jälleen hyväntekeväisyyden voiman. Keräys ylitti reilusti Syöpäsäätiön asettaman 2,5 miljoonan euron tavoitteen ja keräsi puoli miljoonaa euroa enemmän varoja syöpätutkimukselle kuin edellisenä vuonna. Varoja kertyi näyttelijä Seela Sellan suunnittelemien rintanauhojen myynnistä,  yhteistyökumppaneiden kampanjatuotteista ja rahalahjoituksista.

Keräyksen suosio ja näkyvyys kasvoi koko 2010-luvun. Roosa nauha oli Taloustutkimuksen kyselyn mukaan suomalaisten kaikkein mieluisin lahjoituskohde vuonna 2018.

-Kampanjan upea ennätystulos on mahdollista vain poikkeuksellisen sitoutuneiden lahjoittajien ja yrityskumppaneiden avulla. Myös lukuisat vapaaehtoiset ja yhdistykset jäsenineen ovat tehneet hartiavoimin töitä ennätystuloksen saavuttamiseksi. Syöpä nujerretaan vain ja ainoastaan tutkimuksen avulla, painottaa Syöpäsäätiön varainhankintajohtaja Sari Meller.

Syöpäsäätiö ohjaa kerätyt varat rintasyövän ja gynekologisten syöpien tutkimukseen.

-Tutkimusta tarvitaan lisää, sillä kaikkiin syöpiin ei ole vielä parantavaa hoitoa. Levinneen rintasyövän ja munasarjasyövän ennusteet ovat edelleen huonoja. Olemme suunnanneet merkittäviä rahasummia huonoennusteisten syöpien hoitojen kehittämiseen, kertoo tutkimusjohtaja Jarmo Wahlfors Syöpäsäätiöstä.

Tutkimuksella etsitään tehokasta hoitoa levinneeseen rintasyöpään ja hankalaan munasarjasyöpään

Syöpäsäätiön syksyn 2019 apurahajaossa Roosa nauha -varoista tuettiin tutkimusta 1,6 miljoonalla eurolla. Rahoitusta myönnettiin 18 tutkimushankkeelle. Suurimmat 450 000 euron suurapurahat myönnettiin tutkimuksille, joissa etsitään tehokasta lääkehoitoa levinneeseen rintasyöpään ja lääkeresistenttiin munasarjasyöpään.

Roosa nauha -apurahoilla kehitetään lisäksi kohdunkaulan syövän seulontaa ja tutkitaan perinnöllistä rintasyöpäalttiutta. Kahdessa tutkimuksessa tarkastellaan liikunnan merkitystä rintasyöpään sairastuneen elämänlaadun kannalta. Katso kaikki 2019 apurahan saaneet tutkimushankkeet.

Syöpäsäätiö on Roosa nauha -keräyksen historian aikana jakanut rahoitusta rintasyövän ja gynekologisten syöpien tutkimukseen kaikkiaan yli 10,5 miljoonaa euroa.

Roosa nauha -varoilla tuetaan lisäksi Syöpäjärjestöjen sairastuneille ja läheisille tarjoamaa maksutonta neuvontapalvelua. Terveydenhuollon ammattilaisten antama neuvonta auttaa vuosittain yli 6 000 avuntarvitsijaa puhelimitse sekä sähköpostin ja chatin välityksellä.

Syöpäsäätiö kiittää lämpimästi kaikkia keräykseen osallistuneita!
Lue Seelan ajatuksista ja syksyn merkittävimmistä kohtaamisista täältä >>