Kiitos lahjoittajille: Roosa nauha -keräyksestä merkittävä määrä tukea naisten syöpien tutkimukselle

Roosa nauha -varoista myönnettiin kaksi suurapurahaa tutkimushankkeille, joissa etsitään tehokasta lääkehoitoa levinneeseen rintasyöpään ja lääkeresistenttiin munasarjasyöpään.

Syöpäsäätiö jakoi marraskuussa tutkimusrahoitusta lähes 7,3 miljoonaa euroa syöpätutkimuksen edistämiseksi. Merkittävä osa tutkimusvaroista on kertynyt yksityishenkilöiden ja yritysten lahjoituksista Roosa nauha -keräykseen. Roosa nauha -varoista tuettiin tutkimusta 1,6 miljoonalla eurolla.

”Suuri kiitos kuuluu lahjoittajille. Lahjoitukset ovat aivan keskeisessä roolissa siinä, että tutkijat voivat tehdä huippututkimusta esimerkiksi uusien syöpähoitojen kehittämiseksi”, kiittelee Syöpäsäätiön pääsihteeri Sakari Karjalainen.

Roosa nauha -apurahoilla kehitetään muun muassa kohdunkaulan syövän seulontaa ja tutkitaan geneettisiä tekijöitä perinnöllisen rintasyöpäalttiuden taustalla. Kahdessa rahoitetussa tutkimuksessa tarkastellaan liikunnan merkitystä rintasyöpään sairastuneen elämänlaadun kannalta.

Roosa nauha -varoista jaettiin kaksi Syöpäsäätiön suurimmista apurahoista

Professori Johanna Ivaska Turun yliopistosta sai ryhmineen kolmivuotisen suurapurahan lääkehoidon kehittämiseksi levinneen rintasyövän hoitoon. Syöpäsäätiö on rahoittanut Roosa nauha -varoista pitkäkestoisesti Ivaskan tutkimustyötä. Ivaska tutkii mekanismeja, jotka mahdollistavat HER2-rintasyövän leviämisen ja etäpesäkkeiden kasvun. Tällä hetkellä levinneeseen rintasyöpään ei ole olemassa täsmälääkkeitä ja levinnyttä rintasyöpää sairastavan keskimääräinen elinaika on noin kolme vuotta.

Helsingin yliopiston professori Sampsa Hautaniemen tutkimusryhmä tutkii suurapurahalla mekanismeja, jotka aiheuttavat syöpien lääkeresistenssiä munasarjasyövässä eli syöpäsolujen muuttumista vastustuskykyisiksi lääkkeille. Tavoitteena on löytää lääkekombinaatioita, jotka tehoavat etenkin lääkeresistenttiin munasarjasyöpään.

Roosa nauha -rahastosta myönnettiin rahoitusta 18 tutkijalle tai tutkimusryhmälle.

Syöpäsäätiön vuoden 2019 rahoittamat tutkimushankkeet ovat nähtävissä täällä.

Kuva: Siiri Salomaa. Syöpäsoluja Johanna Ivaskan laboratoriossa.