Vanliga frågor om insamlingen Rosa Bandet

Vanliga frågor om insamlingen Rosa Bandet

Var får man köpa Rosa Bandet?

Försäljningen av Rosa Bandet börjar den 27 september 2018. Banden säljs på Lindex, K-Citymarket, K-Supermarket, K-market, Neste K-trafikstationerna, S-market, Prisma, Alepa, Stockmann Delikatessen-affärerna, Sale, Sokos, Emotion och ABC-butikerna. Även många regionala cancerföreningar runt omkring i Finland säljer Rosa Bandet.

Hur mycket av bandets pris går till Cancerstiftelsen?

Hela försäljningspriset för bandet doneras till Cancerstiftelsen till förmån för finländsk cancerforskning och rådgivning. Det gäller alla försäljningsställen. Rosa bandet kostar tre euro, varav mervärdesskattens andel är 0,58 euro. Av det skattefria priset på 2,42 euro utgör produktions- och logistikkostnaderna cirka 20 cent.

Vad händer med band som inte blir sålda?

Vid beställningen försöker vi tillsammans med återförsäljarna beräkna antalet band så optimalt och exakt som möjligt, så att det ska finnas tillräckligt av dem, men att inga band blir över i onödan. Av överblivna band har det bl.a. gjorts ett konstverk. Återförsäljarna kan förstöra de osålda banden efter insamlingen.

Var och i hurdana förhållanden har Rosa Bandet och bandens förpackningar tillverkats?

Banden och förpackningarna produceras och banden förpackas i Kina i fabriker med hållbara miljö- och arbetsförhållanden.  Produktionsförhållandena i fabrikerna övervakas genom regelbundna revisioner. Revisionerna görs enligt BSCI-standarder och rapporteras. BSCI är ett europeiskt socialt tillsynssystem för etiska materialanskaffningar, initierat av FTA (Foreign Trade Association). BSCI grundar sig på internationella arbetsorganisationen ILO:s arbetsstandarder och stöder en ständig förbättring av leverantörernas samhälleliga verksamhet.

Donationer och deltagande i insamlingen Rosa Bandet

Hur kan jag delta i insamlingen Rosa Bandet? 

Det finns många sätt att delta i Rosa bandet-insamlingen:

  1. Genom att köpa det nyaste Rosa Bandet. Banden kommer ut till försäljning varje år. Det är verkligt viktigt att du köper ett nytt band, eftersom vi därigenom varje år kan garantera finansieringen av den finländska cancerforskningen.
  2. Du kan också göra en direkt donation per telefon. 
  3. Du kan grunda en egen insamlingspott för gräsrotsfinansiering på nätet och utmana andra att donera. Dessutom kan du själv donera pengar direkt till andra personers insamlingspotter.Mer information om egna insamlingar hittar du här >>> 
  4. Du kan också bidra till insamlingen Rosa Bandet genom att girera en summa pengar. När du betalar in din donation, så ber vi dig använda referensnumret 5445 (Företag: 54454), vilket innebär att donationen riktas till fonden för Rosa Bandet. Nedan finns våra donationskonton:

Nordea

IBAN: FI20 2344 1800 0032 29, BIC: NDEAFIHH

Andelsbanken

IBAN: FI39 5780 3820 0385 85, BIC: OKOYFIHH

Aktia

IBAN: FI17 4055 1120 0577 93, BIC: HELSFIHH

  1. Du kan också donera smidigt på nätet, genom att klicka här >>

Företag kan göra en donation på nätet eller beställa en faktura här >>

  1. I oktober anordnas det också bössinsamlingar med Rosa bandet på olika håll i Finland. Genom att donera pengar i insamlingsbössan är du med och stöder insamlingen Rosa Bandet.

Evenemang och insamlingar

Kan vi använda logotypen för Rosa Bandet när vi anordnar evenemang eller insamlingar?

Var och en som startar en egen Rosa Bandet-insamling får ett Rosa Bandet-stödmärke  som kan laddas ner från nätet. Dessutom får man under kampanjperioden ett designband i elektronisk form.  Dessa märken kan användas för att uttrycka stöd för insamlingen vid evenemang och jippon.

För att ni ska få använda vår officiella kampanjlogotyp med en bild av Rosa Bandet krävs ett skriftligt avtal med Cancerstiftelsen. I avtalet förutsätts en donation på minst 15 000 euro. Rosa Bandet är ett registrerat varumärke och får användas endast av Cancerstiftelsen och dess samarbetspartner. Om du vill veta mer om partnerskap, ta kontakt med Tuuli Lahti, e-post: tuuli.lahti@cancer.fi.

Varje företag som donerar minst 500 euro får tillgång till ett elektroniskt stödmärke.

Hur kan vi marknadsföra vårt evenemang eller vår insamling?

Evenemanget ska vara lokalt och av engångsnatur eller ett årligen återkommande evenemang. Det kan marknadsföras på ort och ställe. Var gärna tydlig med att Cancerstiftelsen/Rosa Bandet är ert insamlingssyfte och inte er samarbetspartner när du talar om evenemanget. Tala också tydligt om hur stor andel av intäkterna som går till Cancerstiftelsen antingen i procent eller i euro och använd i mån av möjlighet exempeltexterna: “Vi donerar intäkterna av evenemanget till Cancerstiftelsens insamling Rosa Bandet / De medel som insamlats vid evenemanget doneras till Cancerstiftelsens insamling Rosa Bandet / Vi stöder Cancerstiftelsens insamling Rosa Bandet med summan X.”

Vi rekommenderar att alla intäkter av evenemanget doneras till välgörenhet.

Hur utmanar jag samarbetspartners att komma med?

Du kan starta en egen insamling på webbadressen roosanauha.syopasaatio.fi/sv/starta-egen-insamling/ och utmana kunder, affärspartner, vänner och andra som du samarbetar med att delta. Det är också bra att tala om insamlingen på era webbsidor eller via sociala medier. På det sättet får du garanterat mycket uppmärksamhet för detta viktiga projekt!

Kan man få insamlingsbössor från Cancerstiftelsen?

I oktober anordnas det många regionala bössinsamlingar med Rosa Bandet på olika håll i Finland. Till dessa kan man anmäla sig som insamlare. De regionala cancerföreningarna berättar mera om insamlingarna genom sina egna kanaler.

Kan Cancerstiftelsen hjälpa till med att anordna evenemang och berätta om sin egen verksamhet eller om arbetet mot cancer?

Cancerstiftelsens resurser är begränsade. Därför hinner vi tyvärr inte hjälpa till med att anordna era evenemang. Men ni kan alltid beställa Cancerorganisationernas publikationer och broschyrer om hälsofrämjande på adressen terveysmateriaalit(at)cancer.fi. Dessutom anordnar många lokalföreningar föreläsningar och olika tillställningar som de informerar om genom sina egna kanaler.

Kan Cancerstiftelsen ge ekonomiskt stöd för att anordna ett evenemang/en insamling?

De medel som Cancerstiftelsen samlar in används för att stödja cancerforskningen, rådgivningstjänsterna och kamratstödet och för att främja förebyggandet av cancer. Vi kan alltså inte sponsorera insamlingsaktiviteter.