Team Pink kokosi koiraharrastajat yhteen hyvälle asialle

Tanja Hakamo ja Laura Lehdistö perustivat viime syksynä oman keräyspotin nimeltä Team Pink, jolla he keräsivät yli 4500 euroa Roosa nauha -keräykselle. Keräyksellä oli jopa oma nimikkomaskottinsa, tiibetinterrieri nimeltä Pink: Team Pinkin keräykseen kuuluikin osana koiranäyttelytapahtuma.

Tanja, miten Team Pink -tapahtuman ja keräyksen idea syntyi?

Olemme ystäväni Lauran kanssa koira- ja koiranäyttelyharrastajia, joten epävirallisen koiranäyttelyn, match shown, järjestäminen hyvän asian puolesta tuntui luontevalta idealta. Ajatus syntyi kahvikupin äärellä, kun tuumimme, että olisi kiva pistää hyvä kiertämään. Laura sai idean, että kampanjan maskotiksi valjastettaisiin Pink-koira. Se oli syntynyt kennelissäni sattumoisin juuri Roosa nauha -päivänä sinä syksynä, jolloin olin sairastunut rintasyöpään.

Tapahtuman ympärillä pyöri myös somekampanja, jossa kuuden viikon ajan julkaisimme päivittäin uuden kuvan tai videon Facebookissa sekä Instagramissa. Kuvat olivat tapa haastaa myös itseämme: emme vain passiivisesti ruinaisi rahaa muilta vaan urakoimme studiolla kuvia ja haastoimme julkkiksia esiintymään videoillamme.

Miksi halusitte tukea juuri Roosa nauha -keräystä?

Roosa nauha oli tuttu kampanja jo entuudestaan, ja siitä oli luotettava mielikuva. Keräyksestä tuli erityisen läheinen, kun itse sairastuin rintasyöpään vuonna 2013. Suomessa julkisen sektorin hoidot ovat ensiluokkaa ja kaikkien saatavilla ja siksi vaikuttava juttu. Halusimme ilman muuta tukea tämän alan tutkimustyötä. Se oli henkilökohtainen tapa sanoa kiitos hyvästä hoidosta.

Mikä oli mieleenpainuvinta tai merkityksellisintä 14.10. järjestetyn koiratapahtuman toteuttamisessa?

Olimme tehneet samankaltaisia varainkeruutapahtumia aiemminkin koirayhdistysten hyväksi. Käytännön järjestelyt ja työn määrä eivät tulleet yllätyksenä, mutta oli poikkeuksellista, miten helposti sponsorit ja apukädet lähtivät mukaan tällä kertaa. Esimerkiksi saimme tapahtumalle ShowHau Centerin sisähallin käyttöömme maksutta, samoin henkilökuntaa, palkintoja ja mainosnäkyvyyttä. Nykyään talkootyöhön liittyy helposti nihkeilyä, mutta nyt hankkeen toteuttamisessa oli aivan toisenlainen henki – päättelimme olevamme oikealla asialla!

Tapahtuma veti myös ällistyttävän hyvin väkeä. Pelkästään koirakisaajia saapui paikalle noin 200, ja esimerkiksi arpoja myytiin lyhyessä ajassa 400 kappaletta – paljon enemmän kuin olimme osanneet toivoa. Tapahtumaillan teema oli pinkki ja leikkimieliseen esittäjäkisaan pääsi vain, jos oli sonnustautunut pinkkiin. Kun tapahtuma polkaistiin käyntiin, halli oli täynnä vaaleanpunaista!